Haave sisustussuunnittelijan ammatista toteutui

Aino opiskeli AJK-Jatkokoulutuksessa sisustussuunnittelijaksi ja valmistui syksyllä 2022. Hän oli jo pitkään haaveillut sisustussuunnittelijan työstä ja päätti hankkia lisäkoulutusta alalle.

Tutustu tarkemmin Ainon kokemuksiin reilun vuoden kestävistä sisustussuunnittelijan opinnoista.

Miksi hait opiskelemaan sisustussuunnittelijan koulutukseen?

Sisustusala on ollut minulle aina iso unelma ja haave. Jotenkin en vain osannut kuvitella, että miten minä, tavallinen maatalon tyttö, voisin siitä tehdä itselleni ammatin. Suoraan sanottuna raha näytteli myös suurta osaa miksi en aiemmin lähtenyt mukaan tähän koulutukseen. Tein varmaan pari vuotta töitä sen eteen, että saan maksettua opinnot ja vertailin eri kouluja. AJK oli ainoa tämän alan koulu, josta kuulin pelkkää hyvää palautetta. Vuonna 2021 tein vihdoin suuren askeleen kohti unelmia ja hain sekä pääsin opiskelemaan sisustussuunnittelijaksi.

Oliko sinulla koulutuksen alussa aikaisempaa kokemusta sisustusalasta?

Kyllä oli. Olen valmistunut vuonna 2014 stadin ammattiopistosta sisustajaksi. Olen työskennellyt vajaa neljä vuotta ennen yrittäjyyttä sisustusalan liikkeessä sekä keittiösuunnittelijana. Olen myös tehnyt remonttitöitä ja rakentanut mieheni kanssa kaksi omakotitaloa. Emme kokonaan itse, mutta pintatyöt ovat olleet meidän heiniä täysin. Rakastan suunnitella sekä myös toteuttaa. Olen suunnittelijana aika käytännöllinen ja koen toiminnallisuuksien suunnittelemisen minulle luontevimmaksi.

Minkälaista oli opiskella sisustussuunnittelijan koulutuksessa?

Koulutus kesti syyskuusta21-marraskuuhun-22 (pidempi kuin moni muu saman tyylinen koulutus) ja nautin opiskelusta! Koulutus toteutettiin hybridinä, eli suurin osa oli etänä. Itse menin aina mahdollisuuden mukaan paikan päälle luokkaan, koska koin, että silloin pystyin keskittymään opiskeluihin paremmin. Halusinhan tästä ammatin, jota lähteä harjoittamaan. Koululla oli ihanan rento ja kotoisa tunnelma. Koululle päästyäni siellä odotti aina aamukahvit valmiiksi keitettynä.

Mikä oli mielenkiintoisinta/parasta opiskelussa?

Varmaan tylsin ja yleisin vastaus, mutta opiskelukaverit. Kyllä se vain on mukavempaa yhdessä kuin yksin. Tykkäsin tosi paljon materiaaliluennoista, yrittäjyys- sekä väriopista.  Ne kaksi päivää, mitä kuukaudessa oli opintoja, olivat parasta omaa-aikaa. Sain keskittyä vain itseeni ja uuden oppimiseen. Vierailin myös paljon vapaa-ajalla opiskelukaverini kanssa erilaisissa yrityksissä. Koen, että siitä oli paljon hyötyä kokonaisuuden hahmottamisen kannalta, että opintoja tuki omalla opiskelulla.

Miten olet hyötynyt sisustussuunnittelijan koulutuksesta?

Minulle moni sanoi ennen koulua, etten hyötyisi opintoista. Tämä kuulosta hassulta, vaikka tosi asia oli, että minulla oli paljon käytännön kokemusta suunnittelusta, rakentamisesta sekä asiakastyöstä.  Koen kuitenkin, että hyödyin paljonkin koulutuksesta. Sain valtavasti itseluottamusta. Sain uutta tietoa materiaaleista sekä paljon myös kertausta jo oppimaani. Tärkein ja isoin asia, jota monet luennoitsijat painottivat on, että on tärkeää tehdä suunnittelijan työtä omalla tyylillä. Tämä on niin luova ala, että on hyvä löytää oma tyyli ja tapa tehdä asioita. Sain myös ihan konkreettisia työkaluja työskentelyyn suunnittelijana.

Mitä olet tehnyt valmistumisesi jälkeen?

Minä itse asiassa perustin oman yritykseni Kotiko design jo marraskuussa 2021. Lähdin niin sanotusti täysillä ja pää edellä syvään päähän. Tein opintojen aikana töitä oman yrityksen kautta ja se pyöri jo silloin. Nyt olen saanut yrityksen vakaammalle jalustalle, mutta kyllä tämä maailman meno vain varjostaa epävarmuudella vielä jonkin aikaa. Teen enimmäkseen tällä hetkellä isoja sisustussuunnitteluprojekteja, pienempiä konsultaatioita sekä asuntostailaamista. Tunnen tekeväni todella monipuolista työtä ihanan vapaalla aikataululla.

Minut löytää somesta @kotikodesign jos haluat käydä lukemassa lisää arjestani tai kysellä opinnoista!