Mia opiskeli AJK:ssa visualistiksi

Löysin AJK:n visualistin tutkinnon hieman sattumalta mahdollisia kiinnostavia opiskelupaikkoja etsiessäni. Tuntui heti siltä, että löysin vihdoin alan, jonka työnkuva vastaa kauan kadoksissa ollutta unelma-ammattiani – niinpä päätin hakea opiskelemaan. Kiinnostus kaikkea visuaalista suunnittelua ja toteutusta kohtaan on aina ollut vahva.

Monimuotokoulutus oli itselleni sopivin ja turvallinen vaihtoehto opiskella kokoaikatyön ohella. Lähiopetuspäivät olivat tehokkaita ja monipuolisia päiviä, joista jäi usein äärimmäisen motivoitunut ja innostunut olo. Alan ammattilaisten antama kattava opetus teki opiskelusta mielenkiintoista ja yllätyin positiivisesti alan laajuudesta opiskelujen edetessä. Tunne siitä, että olen oikeassa paikassa vahvistui.

Koulun henkilökunta ja hyvä sekä kannustava ilmapiiri sai aikaan sen, että kouluun menoa odotti aina innolla. Oman opiskeluryhmäni yhteishenki oli todella hyvä, taustoista ja iästä riippumatta kaikki tulivat hyvin juttuun keskenään ja opiskelu yhdessä oli mukavaa.

Kotitehtävien ja itsenäisen opiskelun määrä oli mielestäni sopiva, mutta toisinaan niiden sovittaminen työhön ja muuhun arkeen oli haastavaa ja ajoittain raskastakin. Itsenäinen opiskelu, aiheisiin syventyminen ja tehtävien teko vaati aikaa ja suunnitelmallisuutta, jonka tehokkuudesta tehtävien arvosanat olivat välitön palaute. Täysin eri alalla työskentelevänä haastavin vaihe opiskelussa oli näyttötyön suunnittelu ja toteuttaminen, prosessi oli kuitenkin äärimmäisen opettavainen ja antoisa kokemus, enkä vaihtaisi siitä hetkeäkään.

Valmistumiseni jälkeen olen vetänyt hieman happea ja keskittynyt nykyiseen työhöni. Tavoitteenani on kuitenkin tulevaisuudessa työllistyä visuaalisen markkinoinnin alalle ja jatkaa kehittymistä alan rautaiseksi ammattilaiseksi inspiroivien ihmisten ympäröimänä!

Mia Malinen

Tutustu AJK:n visuaalisen markkinoinnin koulutusvaihtoehtoihin:

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti