Sarita opiskeli AJK:ssa sisustussuunnittelijaksi

Olen aina ollut kiinnostunut sisustamisesta ja kauniista ympäristöistä niin kodeissa, pihoissa kuin julkisissa tiloissa. Omassa kodissa minulle on aina ollut tärkeää viihtyisyys sekä esteettisyys, ja oman kodin “rymsteeraus” onkin oikeastaan minulle enemmän elämäntapa kuin pelkkä harrastus. Jo useita vuosia sitten aloin miettiä, voisiko sisustamisesta tulla minulle ihan oikea ammatti. Meni kuitenkin pitkään ennen kuin uskalsin tosissani alkaa tutkia eri vaihtoehtoja ammatinvaihdon onnistumiseksi.

Kun olin saanut kerrytettyä rohkeutta tarpeeksi, ryhdyin tuumasta toimeen. Suoritin ensin lyhemmän sisustusstailaaja opintojakson Tampereella, jonka myötä totesin, että tämä todellakin on minun juttuni. En kuitenkaan kokenut saavani vielä riittävästi oppia ja rohkeutta sisustusstailaajakoulutuksesta.

Sitten löysin omaksi onnekseni AJK-Jatkokoulutuksen sisustussuunnittelijan koulutuksen. Vakuutuin koulutuksen sisällöstä ja ymmärsin, että AJK:n sisustussuunnittelijan koulutus on hyvin arvostettu sisustusalalla.

Koulutuksen aikana sain oppia monesta uudesta asiasta

Olen tyytyväinen, että valitsin opinahjokseni AJK:n, sillä opiskelu oli mahtavaa ja nautin joka hetkestä. Opettajat olivat ammattimaisia, innostivat suunnattomasti omilla kokemuksillaan antoivat mielettömästi tietoa monista käytännön asioista, joita vuosien kokemus on heille tuonut. Välillä opintojen aikana mietin, voiko tämä olla totta olllenkaan, sillä niin mielenkiintoisia päiviä vietin samanhenkisten ihmisten kanssa oppien samalla uutta.

Yksi tärkein oppi minulle oli 3D-mallinnus. En olisi koskaan kuvitellut osaavani tehdä tietokoneella yhtään mitään mallintamista! Niin vain kuitenkin kävi, että opin käyttämään SketchUp-mallinnusohjelmaa. Tällä hetkellä käytän sitä lähestulkoon jokaisessa projektissani. Toki paljon on edelleen opeteltavaa, mutta tähänkin on AJK:lla tarjolla lisäkoulutusta.

Kokoaikatyö vaihtui sisustusalan toiminimen perustamiseen

Korona ikävä kyllä riehui opintojeni aikana, joten opetus järjestettiin pääsääntöisesti etänä tai hybridimallilla. Etäopiskelu sujui tosi hyvin, ja onneksi tapasin muutamaa luokkatoveria ihan kasvotustekin. Meillä oli mahtava porukka ja edelleen voin huoletta laittaa yhteiseen Whatsapp-ryhmään kysymyksiä kuulumisista tai pyytää neuvoa johonkin asiaan.

Opiskelin aluksi vakityöni ohessa, mutta opintojeni loppupuolella irtisanouduin kokin työstäni, jossa olin toiminut noin 20 vuoden ajan. Perustin oman toiminimen ja hyppäsin uuteen ammattiini luottaen vahvasti hyvän koulutuksen tuomaan oppiin. Halusin lopulta kokea sen tunteen, kun saa tehdä sitä työtä, mitä todella haluaa.

Sain AJK:lta tarvittavan opin ja rohkeuden, jotta uskalsin lähteä ammatinvaihtomatkalle, enkä ole katunut päätöstäni hetkeäkään. Olen tietysti matkani aivan alussa ja minulla on paljon vielä opittavaa. Sisustussuunnittelijan ammatti vaatii jatkuvaa uusien asioiden opettelua ja pysymistä ajan hermolla. Hyvillä mielin jatkan tästä ja kiitän suuresti AJK:n väkeä sekä ihania opiskelukavereitani mahtavasta ajanjaksosta!

-Sarita Silventoinen

Unelmista ammatiksi – AJK:ssa voit opiskella työn ohella ja asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Sisustussuunnittelijan koulutus

Julkisten tilojen suunnittelu