Eevin matka sisustussuunnittelun ammattilaiseksi

Olen kokenut lapsesta saakka kauniin ja toimivan ympäristön itselleni tärkeäksi. Muistan jo pienenä lapsena olleeni innokas laittamaan kotia – olohuoneen järjestys muuttui tiuhaan lapsuudenkodissa ja oman huoneen sisustaminen oli yksi lempipuuhistani. Muistan kuulleeni äidiltä usein kommentteja, että minulla on erityinen kyky hahmottaa ja järjestellä kalusteet fiksuun järjestykseen.

Sisustussuunnittelijan ammatti ei kuitenkaan ole ollut minulle koskaan selvä päämäärä, vaan olen useamman mutkan kautta löytänyt perille. Aiemmilta koulutuksiltani olen kalustealan artesaani sekä teollinen huonekaluverhoilija. Verhoilun parissa olen myös aiemmin työllistänyt itseni kokopäiväisenä yrittäjänä. Käsityöläisyys asuu minussa edelleen, mutta koen suunnittelijana olevani kuitenkin enemmän kotona.

Käsityöyrittäjänä toimimisen lisäksi olen työskennellyt paljon asiakaspalvelu- ja myyntityössä. Viimeisin työ ennen sisustussuunnittelijaopintoihin hakeutumista oli hektisellä liikunta-alalla palveluvastaavan roolissa. Huomasin kaipaavani koko ajan enemmän takaisin luovalle ja visuaaliselle alalle, missä voisin luoda jotain kaunista ja toimivaa ympärilleni. Kaipasin myös yrittäjyyttä, vaikka tiesin sen olevan raakaa työtä. Verhoilu kokopäiväisesti ei kuitenkaan houkutellut, mutta intohimoisena sisustajana tajusin, että sisustussuunnittelu on ala, joka olisi minulle sopiva. Siinä voisin hyödyntää ammattitaitoani myös kaluste- ja tekstiilialojen puolelta. Tutkin eri koulutusvaihtoehtoja ja päädyin opiskelemaan sisustussuunnittelua AJK:lle.

Pidin alusta saakka opiskelusta AJK:ssa. Kouluttajat olivat ammattitaitoisia ja tiedon määrä, jonka koulutuksen aikana sain, oli mielestäni laaja ja hyvin monipuolinen. Erityisen paljon inspiroiduin ja sain eväitä omaan tekemiseeni kouluttajien ja yksittäisten luennoitsijoiden kokemuksista ja suunnittelijan työhön liittyvistä tarinoista – siitä, mitä se arki siellä kentällä on ja kaikkea, mikä sisustussuunnitteluyrittäjän arkeen liittyy.

En ollut suunnitellut yrityksen perustamista ennen koulusta valmistumista, mutta asioiden loksahdellessa uomiinsa, päädyin perustamaan yritykseni, Sisustussuunnittelu decoFeast:in, jo koulutuksen alkupuolella. Päätin alkaa heti hyödyntämään opittuja asioita ja teinkin jo koulutuksen aikana useamman sisustussuunnitelman omille asiakkailleni ja jopa yhden julkitilasuunnittelun. Tällä hetkellä työskentelen kokopäiväisesti omassa yrityksessäni ja tavoitteeni on työllistää itseni jatkossakin sisustussuunnittelijana. Teen tila- ja sisustussuunnittelua monipuolisesti kotitalouksille ja yrityksille sekä tarjoan verhoilupalveluita yrityksiin ja julkitiloihin. Kirjoitan myös sisustamiseen ja suunnitteluun liittyvää blogia yritykseni sivuilla www.decofeast.fi

Unelmista ammatiksi – AJK:ssa voit opiskella työn ohella ja asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Sisustussuunnittelijan koulutus

Julkisten tilojen suunnittelu