Helsingin kaupunginmuseon myymälä: visuaalisuuden, estetiikan ja elämyksellisyyden taidonnäyte

Kuva: © Sami Saastamoinen / Helsingin kaupunki.

Kun Helsingin kaupunginmuseon uusi myymälä suunniteltiin, tavoitteena oli luoda vahvasti elämyksellinen tila rohkealla visuaalisella ilmeellä. Museomyymälästä haluttiin luoda tila, joka inspiroisi ja puhuttelisi asiakkaita ja houkuttelisi vierailemaan useammin.


Visuaaliset elementit ja värimaailma

Myymälän ilmeen keskiöön nousivat viisi erilaista visuaalista elementtiä, jotka symboloivat Helsingin kaupungin ihopintaa. Värimaailma valittiin museon omasta brändikirjasta. Keltainen väri toimi suunnittelun päävärinä, luoden erottuvuutta sekä innostavaa ja kepeää tunnelmaa tilaan.


Muunneltavat ratkaisut takaavat elämyksellisyyden aina uudestaan

Kun rakennetaan vahvasti visuaalista ja elämyksellistä kaupallista tilaa, täytyy lupaus lunastaa joka kerta, kun asiakas vierailee myymälässä. Kokemus ei saa väljähtyä ajan saatossa. Siksi esillepanokalusteiden mittasuhteet ja muodot suunniteltiin niin, että niistä voi rakentaa vuoden aikana neljä erilaista pohjaratkaisua ja ilmettä myymälään. Visuaalisessa ilmeessä on paljon kerroksia, alati uutta oivallettavaa ja löydettävää. Tasaisin väliajoin muuttuva myymälä tarjoaa asiakkaalle uuden elämyksen jokaisella vierailukerralla.


Kuvat: © Sami Saastamoinen / Helsingin kaupunki.

Estetiikan merkitys suunnittelussa

Jotta vahvasti visuaalinen kokonaisuus säilyy aistiystävällisenä ja harmonisena, täytyy suunnittelussa hyödyntää estetiikan lainalaisuuksia. Estetiikan lainalaisuuksien avulla, kuten kultaisen leikkauksen, peilikuvaharmonian ja visuaalista rytmin, kokonaisuus on immersiivinen ja kokemuksen äärelle uppouttava, eikä kuormita asiakkaan aisteja.

Selkeät linjat, harkitut muodot ja eri elementtien väliset mittasuhteet ohjaavat asiakkaan katsetta ja tekevät kokonaisuudesta selkeästi hahmotettavan. Tämä houkuttelee asiakkaita tutkimaan valikoimaa pidempään ja jättää vahvemman muistijäljen. Tilasuunnittelussa korostettiin myös tuotteiden esillepanoa. Selkeä linjakkuus ja harkitut sommittelut nousevat esille kokonaisuudesta nostaen tuotteet pääosaan.


Valaistuksen rooli myymäläkokemuksessa

Myymäläilmeen viimeistelee tarkoituksenmukainen valaistus, joka elää yhdessä myymälän vaihtuvien pohjaratkaisujen kanssa.

Myymälä ei ole vain paikka, jossa ostetaan tuotteita, vaan osa museon tarinaa. Estetiikan ja visuaalisten lainalaisuuksien avulla siitä luotiin tila, jossa kauppa ja kulttuuri kohtaavat saumattomasti.

Kuva: © Sami Saastamoinen / Helsingin kaupunki.

Myymälämuotoilija Virve Arvola on suunnitellut ja toteuttanut Helsingin kaupungin uuden museomyymälän. Virven yritys Skissi auttaa kaupan alan toimijoita löytämään täyden potentiaalinsa muuttuvassa myynnin kentässä. Virve kouluttaa visualisteja ja tarjoaa konsultointipalveluja yritysten edustajille. Virve toimii myös Visualistiyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana sekä kansainvälisen British Display Societyn jäsenenä, joten hän on alansa muutoksien ja uusien innovaatioiden näköalapaikalla.

Kehitä osaamistasi työn ohella


Estetiikan lainalaisuudet

3.4.2025

Myymäläsuunnittelu

14.-15.1.2025

PopUp myymälät kurssi

15.1.2025

Vieritä ylös