AJK:n tarina

“Unelmani toteutui. Monille myös opiskelu AJK:ssa on unelma, ja meille AJK:laisille on annettu mahdollisuus olla mukana noiden unelmien toteuttamisessa.”

– Iris Heikkonen, AJK:n perustaja ja koulutusjohtaja

Unelmat todeksi – AJK:n matka visuaalisten alojen arvostetuksi kouluttajaksi

Nuorena unelmoin koulutussuunnittelijan työstä. Nelikymppisenä unelmani toteutui ja pääsin koulutussuunnittelijaksi melko innovatiiviseen aikuiskoulutusorganisaatioon. Eräänä syksyisenä päivänä 1992 koko yrityksen henkilökunta irtisanottiin. Tajusin olevani uuden edessä. Minulle oli kuitenkin jo pikkuhiljaa syntynyt haave omasta koulusta ja itseni työllistämisestä. Parin vuoden ”työssä oppimisen” kautta olin saanut erinomaisen ponnahduslaudan koulutusalan yrittäjyyteen. Olin oppinut tuntemaan osaavia opettajia ja selvittänyt eri alojen koulutustarvetta. Tiesin, että somistajakoulutusta ei järjestetty pääkaupunkiseudulla.

Aloin toteuttaa haavettani ja suunnitella koulun perustamista ja somistajan koulutusohjelmaa. Keväällä 1993 uunituore AJK-Jatkokoulutus sai järjestettäväksi yksivuotisen somistajan koulutuksen yhteistyössä Uudenmaan työvoimakeskuksen kanssa. Parikymmentä nuorta opiskeli innokkaasti pienessä liikehuoneistossa omassa luokassaan Vantaan Pähkinärinteessä lähellä kotiamme. Koulu sai nimen Manteli, sijaintinsa (Mantelikuja) mukaan. Siitä alkoi AJK:n taival somistajien/visualistien kouluttajaksi.

Heti seuraavana vuonna käynnistyi ensimmäinen somistajan peruskurssi. Sunnuntain Hesarissa oli pieni koulutusilmoitus ja maanantaina puhelin soi taukoamatta. Muistan, että alkuvuosina pöytäpuhelimeen tuli vastattua joskus satakin kertaa päivässä. Internetiä ei siihen aikaan ollut, joten markkinointi tapahtui puhelimitse ja esitteiden avulla.

Muutaman vuoden kuluttua aloitimme somistajan, myöhemmin visualistin ammattitutkintokoulutuksen. AJK:sta oli vuosien varrella kasvanut arvostettu visualistien kouluttaja.

Pelkällä arvostuksella ei kuitenkaan makseta laskuja, joten muutaman toimintavuoden jälkeen oli aika laajentaa koulutustarjontaa. Sisustussuunnittelun merkitys alkoi olla laajasti tiedostettua, mutta alan ammatillista koulutusta ei vielä pääkaupunkiseudulta löytynyt. Täten päätimme lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan aikuisille suunnattua sisustuskoulutusta. Asiantuntijana koulutuksen suunnittelussa toimi sisustusarkkitehti Sirkka Eronen, joka on ollut AJK:n sisustussuunnittelukoulutuksen pääopettaja alusta asti.

AJK on tulevaisuuteen katsova, kaikelle uudelle avoin ja kehittymishaluinen visualistien, sisustussuunnittelijoiden ja tapahtumatuottajien kouluttaja. Joustavan ja laadukkaan koulutustoiminnan kautta olemme myös jatkossa mukana tekemässä opiskelijoiden unelmista totta.

Iris