AJK:sta Asuntomessuille

Projekti Asuntomessut Kouvola Pioneerikoulun Trendikoti ja Sisustuslounge

Tie Ajk:n penkiltä Asuntomessuille kesti vuoden valmistumisesta. Innostuneena ja uteliaana aloitin opiskelut  keväällä 2017 Helsingin Vallilassa. Halusin varmistaa, että visualisen näkemyksen ja tuotetietämyksen lisäksi oppisin tilasuunnittelua kokeneiden opettajien opastuksella ja tekemään vaikuttavia presentaatiota myös sähköisesti. Opiskelun minimuotoisuus haastoi jo opiskeluaikana aktiiviseen verkostoitumiseen.  Hyödynsin kaikki mahdolliset verkostot ja kontaktit. Ammattitaito tuo lisää rohkeutta ja varmuutta lähestyä myös uusia kontakteja.

Vähän sattumaa ja paljon rohkeutta avata ovia juuri oikealla hetkellä toi minulle Kouvolan Asuntomessujen  Trendikodin ja Sisustusloungen suunnittelutoimeksianto. Erikoistuminen kannattaa. Pidän itseäni moniosaajana, mutta juuri se, että trendit ja värit ovat aina olleet lähellä sydäntäni toivat minulle tämän ”unelmieni keikan”. Taustalla on tietenkin pitkäjänteisen brändäämisen yhdistämistä kokemukseen.  Varmuus tulee kokemuksesta ja AJK:n portfolion työstäminen antoi mahdollisuuden vankalle perustiedolle ja asiakaskohtaamisille. Uteliaisuus ja kyky tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet auttavat rakentamaan ammattitaitoa, joka on paljon arvokkaampaa kuin pelkkä teoria.

Tyhjään tilaan wau-kokemusta luomassa

Tämä toimeksianto oli minulle ”unelmaduuni”. Ainut ennakkoehto oli, että tilan pitää herättää keskustelua ja haastaa kävijöitä miettimään sisustustrendejä sekä oman kotinsa sisustamista uudella tavalla. Nyt haastettiin minunkin rohkeutta. Tietoisena siitä, että tila tulee jakamaan mielipiteitä, en lähtenyt tekemään mitään harmonista näyttelytilaa. Valitsin kolme teemaa:

• Ekologisuus ja kierrätettävyys, hiilineutraalit materiaalit, kierrätyskalusteet, historia ja tarinat tuotteissa
  • Pyöreät muodot ja muokattavuus ja mahdollisuus sisustaa tapeteilla
  • Luonto ja arkkitehtuuri yhdessä: aikakausien sekoittaminen ja vihreän värin ja kasvien yhdistäminen
Valkoinen canvas ja huikea arkkitehtuuri
Trendikoti: uutta ja kierrätettyä

Yhteistyökumppanit mahdollistivat uusimpien tuotteiden lanseerauksen

Kaikki kalusteet olivat lainassa ja lyhyellä aikataululla ei kaikkea suunniteltua saatu toimitettua. Työpöytää tilasin kolme kertaa aina eri paikasta. Lopulta paikallinen kierrätyskeskus tuli apuun. Löytyi täydellinen varuskunnassa aiemmin palvellut pöytä.  Ilman ihania yhteistyökumppaneita ja heidän kiinnostustaan olla mukana Asuntomessujen uudessa konseptissa, ei tämä tila olisi toteutunut ja siitä ei olisi tullut yhtä kiinnostavaa. Vietin kevään aikana kymmeniä tunteja, sekä puhelimen, että sähköpostin ääressä.  Lopputulokseen olin tyytyväinen, vaikka aika monta kompromissia ja viime hetken muutosta jouduin tekemään. Urani huipentuma oli, kun Avotakan päätoimittaja sanoi, että vihdoin Asuntomessuilla on jotain sellaista katsottavaa , joka on hänestäkin kiinnostavaa! Se oli minulle iso kiitos kaikista hikipisaroista ja uurastuksesta.

Ei pelkkää suunnittelua! Projektinhallinnan jonglöörin taidot koetuksella.

Kahden tilan suunnittelu , toteutuksen organisointi, aikataulutus, valvonta, tuotteistus lainatavaroilla on valtava urakka. On kuvauksia, mediapäiviä, haastatteluita ja kaikki tämä tehdään yhtäaikaisesti yksi tavoite mielessä: MESSUJEN AVAUS JA UPEA TOIMEKSIANNON MUKAINEN TILA. On sometusta, tägäystä, koulutusta, dokumentointia ja niin edelleen. Pitkiä päiviä toisella paikkakunnalla, roudausta, siivousta, roskaruokaa. Tartuin myös tarvittaessa pensselliin. Mieletön apu minulle oli kollegani Riitta Bergman, joka on myös AJK:n kasvatti. Stressitilanteissa on hyvä, että on joku joka jaksaa, kun oma usko tekemiseen horjuu. Pääsimme maaliin yhdessä.

Trendikodin makuuhuone
Sisustussuuunnittelija työssään

AJK:sta valmistuneita Sissareita Asuntomessujen Sisustusneuvonnassa

Suunnittelemassani Sisustusloungessa järjestettiin sisustusneuvontaa Messujen teemaviikon Sisustusviikon aikana. Suurin osa neuvojista oli myös AJK:n eri vuosikurssilta valmistuneita Sissareita.

Asuntomessut ovat onnellisesti ohi, ja sitten onkin jo aika suunnistaa Habitareen.

Habitaressa luennoin Arena-lavalla trendeistä. Myös AJK:n sisustussuunnittelijan koulutuksessa saa opastuksen trendien hyödyntämiseen suunnittelijan työssä.

Malla Tapio

Sisustussuunnittelija, Sisustamalla Interior Design Oy

Kirjoittaja on sisustussuunnittelija ja trendiluennoitsija, joka suunnittelee yrityksille niiden brändin mukaisia tiloja sekä yksityiskoteja, loma-asuntoja ja muutoskohteita. Lisäksi hän luennoi ja konsultoi asumisen ja sisustamisen trendeistä, väreistä ja materiaaleista. Mallan tavoitteena on tehdä uudet ilmiöt helposti omaksuttaviksi ja kaupallisesti toteutettaviksi sekä hyödynnettäviksi.