Sisustussuunnittelusta uusi ammatti

Kati on aina ollut kiinnostunut sisustamisesta ja työskenneltyään vuosia kaupallisen alan tehtävissä hän halusi alkaa toteuttamaan unelmiaan ja päätyi opiskelemaan sisustussuunnittelua AJK-Jatkokoulutukseen.

Miksi hait opiskelemaan sisustussuunnittelijan koulutukseen?

Olen aina ollut kiinnostunut sisustamisesta, tilojen toiminnallisuudesta, harmoniasta ja visuaalisuudesta. Työskenneltyäni 13 vuotta kaupallista koulutustani vastaavissa ns. ”turvallisissa töissä”, päätin ryhtyä toteuttamaan unelmiani ja vaihtaa alaa intohimoni pariin. Koska takana oli jo muutamia alan kursseja, enkä kokenut useamman vuoden korkeakoulututkintoa tarkoituksenmukaiseksi, oli AJK:n sisustussuunnittelijan koulutukseen osallistuminen hyvä vaihtoehto minulle.

Oliko sinulla koulutuksen alussa aikaisempaa kokemusta sisustussuunnittelusta?

Olen vuosien varrella käynyt muutaman työväenopiston suunnittelukurssin sekä Sisustusakatemian vuoden mittaisen suunnittelukoulutuksen. Lisäksi olen harrastusmielessä suunnitellut muutamia sisustuskokonaisuuksia tuttavilleni itselleni sisustamisen lisäksi. Sisustaminen on aina ollut vahvasti läsnä elämässäni, jos ei konkreettisena suunnittelemisena niin vähintäänkin ideoiden ja haaveiden tasolla. Inspiroidun kaikesta kauniista ympärilläni, myös epätoiminnalliset ja tylsät tilat saavat suunnittelijan aivonystyrät töihin.

Minkälaista oli opiskella koulutuksessa?

AJK:n sisustussuunnittelijan koulutus oli monipuolinen ja realistinen läpileikkaus sisustussuunnittelijana työskentelystä aina asiakkaan kohtaamisesta suunnitteluprosessin kokonaisvaltaiseen läpiviemiseen sisältäen mm. tilasuunnittelua, valaistussuunnittelua, värisuunnittelua, materiaalitietoutta ja 3D-mallinnusta. Monimuoto-opiskelu sopi elämäntilanteeseeni täydellisesti ja lähipäivien välissä oli hyvin aikaa omaehtoiseen opiskeluun ja oman portfoliotyön edistämiseen. Opettajat olivat osaavia alan konkareita, joilta sai teoriatiedon lisäksi hyviä käytännön vinkkejä suunnittelutyöhön. Mielenkiintoiset yritysvierailut tuote- ja toimittajaesittelyineen laajensivat verkostoja, joita olenkin hyödyntänyt myöhemmin työssäni.

Mikä oli mielenkiintoisinta/parasta opiskelussa?

Opiskelussa parasta oli ehdottomasti oman osaamisen laajentaminen ja urasuunnitelmien vahvistuminen. Samanhenkiset, ihanat opiskelutoverit olivat kirsikkana kakun päällä, meillä oli loistava porukka, joka pitää yhtä vielä valmistumisen jälkeenkin. Koulutuksen sisällössä minulle antoisinta ja hyödyllisintä oli SketchUp 3D–mallintaminen, joka oli minulle täysin uusi tuttavuus. Nykyisessä työssäni suunnittelijana se on tärkeä päivittäinen työväline ja edellytys suunnitteluprosessin itsenäisessä läpiviemisessä.

Miten olet hyötynyt koulutuksesta?

Koulutus on tuonut minulle lisää itsevarmuutta ja uskottavuutta suunnittelijana. Arvostan koulutusta ja minulle on ehdottoman tärkeää, että minulla on muun taustakoulutuksen ja työkokemuksen lisäksi jonkinlainen koulutus myös tälle alalle. Toki työ tekijäänsä opettaa tässäkin tapauksessa, mutta olen saanut käsityksen, että sisustusalalla AJK:n sisustussuunnittelijan koulutus tunnetaan ja sitä myös arvostetaan.

Suunnittelijaopiskelijana sain myös mahdollisuuden muutaman kuukauden harjoitteluun sisustussuunnittelija Seijan Strandin apuna. Tämä oli todella antoisa ja opettavainen kokemus, mistä sain aivan uuden ja realistisen käsityksen suunnittelijan työstä ja arjesta.

Mitä olet tehnyt valmistumisesi jälkeen?

Aloittaessani opinnot syksyllä 2018 päätin, että valmistumiseen mennessä olen perustanut yrityksen ja toimin päätoimisena sisustussuunnittelijana. Näin myös tapahtui. Perustin Sinne Room Oy:n elokuussa 2019 ja tätä tekstiä kirjoittaessani yrittäjyyttä on takana vajaa 5 kk, päivääkään en vaihtaisi pois. Opettelua tämä työ on päivittäin, mutta se juuri tekee tästä työstä ja yrittäjyydestä mielenkiintoisen. Olen päässyt suunnittelemaan koteja aina pienestä prinsessan huoneesta kokonaisvaltaiseen koko asunnon remonttiin ja tällä hetkellä minulla on työpöydällä laajempi uudiskohdeprojekti, joka tuokin aivan uudenlaisia haasteita ja opittavaa vanhan tilan uudistamiseen verrattuna. Tavoitteena on tulevaisuudessa päästä mukaan myös julkitila- tai toimistoprojekteihin. Suunnittelufilosofiani mukaan sisustamisella voi tukea terveyttä ja olisi mahtava päästä suunnittelemaan hyvinvointia edistäviä tiloja työyhteisöille tai miksipä ei vaikka vanhuksille.

Kati Kokljuschkin
Sinne Room Oy

Unelmista ammatiksi – AJK:ssa voit opiskella työn ohella ja asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Sisustussuunnittelijan koulutus

Julkisten tilojen suunnittelu