Mistä hurmaava myymäläkonsepti muodostuu?

Suomi-sanakirjan mukaan hurmaava tarkoittaa muun muassa lumoavaa, viehkeää ja tenhoavaa.

Myymäläkonseptissa nämä sanat tarkoittavat sitä, että myymälä ”koukuttaa” asiakkaan heti ensi käynnillä, siis lumoaa hänet. Myymäläkonseptissa viehkeä tarkoittaa pilkettä silmäkulmassa, siis huumorintajua ja hymy huulessa palvelua. Tenhoava myymäläkonsepti tekee positiivisen vaikutuksen ja jättää hyvän mielikuvan. Hurmaava myymäläkonsepti on sellainen, joka ylittää odotuksemme, saa meidät hymyilemään ja poistuessamme jättää vahvan muistijäljen.

Miten myymäläkonseptista saadaan hurmaava?

Myymäläkonsepti käsitteenä on laaja ja kattaa kaiken liikeideasta, ilmeen, miljöön, kanavien ja palvelun kautta aina brändiin ja markkinointiin.  Tämän kokonaisuuden tulee tuottaa asiakkaalle hurmaavuutta. Myymäläkonseptin suunnittelussa panostetaan visuaaliseen ja aistimaailmaan vaikuttavaan hurmaavuuteen. Myös palvelun – henkilökohtaisen ja itsepalvelun – on tuettava hurmaavaa mielikuvaa. Näihin vaikutetaan esimerkiksi asioinnin helppouden, asiakaskierron yllätyksellisyyden ja asiakkaan odotukset ylittävien kohtaamisten kautta.

Useimmiten myymäläkonseptin hurmaavuus on ennalta suunniteltua

Myymäläkonsepteja voidaan suunnitella erilaisin painotuksin, perustuen yrityksen liikeideaan ja liiketoimintamalliin. Esimerkiksi tiukasti ohjatuissa liiketoimintamalleissa konseptin suunnittelu saattaa painottua äärimmäiseen tehokkuuteen, luksusbrändeillä ylellisyyteen ja yksilöllisyyteen ja niin edelleen. Myös hurmaavuus voidaan suunnitella osaksi myymäläkonseptia. Se tarkoittaa kenties jotakin kahden edellä kuvatun esimerkin välillä – vaikkapa mukavuutta ja ”ei nyt tehrä tästä numeroa” -ajattelua. Tietyssä mielessä hurmaava myymäläkonsepti sopii hyvin suomalaiseen makuun, mutta on vietävissä myös maailmalle – kuten kalsarikännitkin.

Miksi konseptin kehittäminen on tärkeää?

Suomessa on olemassa erinomaista konseptisuunnittelua ja sitä tarjoavia suunnittelu- ja designtoimistoja. Asiakkaat hurmaavan myymäläkonseptin merkityksen ymmärtäminen on tärkeää kuitenkin kaikille vähittäiskaupan alalla toimiville tekijöille, suunnittelijoille, asiantuntijoille ja palvelun tarjoajille. Vaikka verkkokauppa on kasvanut viime vuosina paljon, asiakkaat ostavat yhä tavaroita ja palveluita kivijalkamyymälöistä, joiden tulisi aisti- ja palvelukokemuksellaan hurmata asiakas niin hyvin, että hän palaa sinne aina uudelleen tekemään ostopäätöksiä.

Koska myymäläkonsepti rakentuu useasta eri tekijästä, tarvitaan hyvän konseptin suunnitteluun ja kehittämiseen laaja-alaista ja moninaista osaamista. Jokaisella kaupan alan toimijalla on täten osansa hurmaavan myymäläkonseptin suunnittelussa. Hyvä myymäläkonsepti voi olla monistettavissa useampaan paikkaan tai se voi olla paikallinen yhden toimijan juttu. Hurmaavan myymäläkonseptin suunnittelu ei aina vaadi suuria rahallisia investointeja. Hyvä idea ja työkalut sen jalostamiseen voi tuottaa toimivan lopputuloksen.

Koulutuksesta työkalut hurmaavan myymäläkonseptin suunnitteluun

Myymäläkonseptin suunnittelu -koulutuksen tavoitteena antaa osallistujille valmiudet suunnitella hurmaava konsepti, joka perustuu asiakastarpeeseen ja vahvaan asiakaslupaukseen. Hurmaava myymäläkonsepti on visuaalisesti ja elämyksellisesti niin vaikuttava, että se itsessään luo kilpailuetua yritykselle. Koulutus koostuu lähikoulutuspäivistä ja etäpäivistä. Koulutus on käytännönläheinen, ja mukana myös sopivasti teoriaa. Koulutuksen vierailijoina ja kouluttajina on alan kokeneita ammattilaisia.

Mikko Tapanainen, Simigroup Oy

Blogin kirjoittaja on kaupan alan ja konseptisuunnittelun ammattilainen Mikko Tapanainen, Simigroup Oy, joka toimii myös myymäläkonseptin suunnittelukoulutuksen vastuukouluttajana.

KEHITY MYYMÄLÄKONSEPTOINNIN AMMATTILAISEKSI

Koulutus alkaa 4.10.2022