Mikä on visualisti?

Visualisti on visuaalisen markkinoinnin ammattilainen, joka on kouluttautunut ammattiinsa visualistin koulutuksen tai visualistin tutkinnon kautta. Visualisti on visuaalinen moniosaaja, joka osaa suunnitella ja toteuttaa kaupallisia ja elämyksellisiä tiloja ja esillepanoja, tuottaa somepäivityksiä ja tehdä kuvastailausta.

Maamme suurimman työnhakupalvelun Duunitorin ammattioppaan mukaan visualistin ammattinimikkeellä työskentelevä henkilö ideoi, suunnittelee ja toteuttaa visuaalisia ilmeitä esimerkiksi myymälään, kuvauksiin tai tapahtumiin. Visualisti voi työskennellä esimerkiksi kuvausjärjestelyiden, stailaamisen, tapahtumatuotannon sekä myymälä- ja showroom -markkinoinnin parissa.

Somistajasta visualistiksi

Duunitorin ammattioppaassa vilahtaa sana somistaja. Visualisti-ammattinimike on viime vuosikymmeninä lähes kokonaan syrjäyttänyt somistaja-nimikkeen. Visualisti kuvaa paremmin visuaalisesta markkinoinnista vastaavan henkilön laajaa työnkuvaa. Visualisti on moniosaaja, jonka tärkein tehtävä on myynnin edistäminen visuaalisin keinoin. Somistaja-ammattinimike viittaa vahvemmin somistukselliseen, ei-kaupalliseen toteutukseen. Somistaja-nimikettäkin käytetään edelleen mm. Bauhaus-tavaratalossa, jossa somistajan tehtävänä on konseptinmukaisten esillepanojen lisäksi varmistaa konseptin hintailmeen toteutuminen muun muassa perinteisen käsin tekstaamisen avulla.

Visualistin työ lisää myyntiä

Myymälän visuaalisesta markkinoinnista vastaava henkilö toimii myymälässä usein myyjä-visualistin tai visualistin nimikkeellä. Myyjä-visualistin työnkuvaan liittyy myyjän työn lisäksi myymälän visuaalisen ilmeen suunnittelu ja toteuttaminen. Visualisti-nimikkeellä työskentelevä ei tee myyjän työtä, vaan keskittyy pääasiassa visuaalisen markkinoinnin työtehtäviin.

Visualistin työn tärkein tavoite on myynnin lisääminen. Visualisti rakentaa hurmaavan näyteikkunan, joka houkuttelee asiakkaan myymälään. Visuaalisesti näyttävä ja selkeä myymälä sekä ajankohtaiset ja inspiroivat esillepanot johdattavat asiakkaan kassalle asti.

Visualisti on monikanavainen tarinankertoja

Visualisti työskentelee tänä päivänä usein monikanavaisessa myymäläympäristössä. Visualisti tuottaa kaupallisia elämyksiä ja vastaa ennen kaikkea näyttävästä ja myyvästä myymälämiljööstä, mutta on usein myös suunnittelemassa ja tuottamassa sisältöä digitaalisiin kanaviin, verkkokauppaan ja sosiaaliseen mediaan. Visualisti vastaa siitä, että visuaalinen ilme on yhdenmukainen sosiaalisessa mediassa, verkkokaupassa ja myymälätilassa.

Visualisti on kaupallisesti ajatteleva luova ongelmanratkaisija

Visualistin työssä yhdistyy kaupallinen ajattelu ja luovuus. Myymälässä työskentelevän visualistin työtä ohjaa kaupallisuus. Hän seuraa aktiivisesti tuotteiden myyntiä ja pyrkii esillepanomuutoksilla vauhdittamaan heikommin myyvien tuotteiden päätymistä asiakkaan ostoskoriin. Moni luulee, että ketjuohjeistetussa myymälässä visualistin työ on rutiininomaista ohjeiden noudattamista. Se on kuitenkin harhakäsitys, sillä visualisti joutuu jatkuvasti työssään soveltamaan ohjeita luovasti. Myymäläkalusteet ovat kenties erilaisia kuin ohjeissa, tuotevalikoima voi poiketa ohjeissa olevasta valikoimasta, ja ohjeissa on usein vain päälinjat toteutettavaan esillepanoon tai kampanjaan.

Visualisti suunnittelee ohjeistuksia ja myymälöitä

Työkokemuksen karttuessa visualisti voi päätyä alue- tai maavisualistiksi, joka vastaa tietyn alueen tai koko maan kaikkien ketjun myymälöiden visuaalisesta ilmeestä. Visualisti voi suuntautua myös suunnittelutyöhön, esimerkiksi ketjun esillepano-ohjeita ja kampanjoita suunnittelemaan taikka mukaan myymäläuudistusten ja uusien myymälöiden suunnitteluun.

Visualisti  luo elämyksellisiä tapahtumia ja suunnittelee messuosaston

Visualisti on usein mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa yrityksen asiakastapahtumia ja pr–tilaisuuksia. Visualisti luo tapahtumaan teeman mukaisen elämyksellisen tunnelman. Jos yritys osallistuu messuille, visualisti on mukana messuosaston suunnittelussa ja toteutuksessa ainakin siinä vaiheessa, kun tuotteet asetellaan houkuttelevasti paikoilleen ja viimeistellään osaston ilmettä.

Visualisti tekee tuotestailausta, kuvaa ja somettaa

Digitalisaation lisääntymisen seurauksena visualistin työnkuva on laajentunut sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja kuvastailaukseen. Visualisti stailaa, kuvaa ja päivittää Instagram- ja Facebook-julkaisuja. Visualisti stailaa tuotekuvia mm. sosiaalisen median ja verkkokaupan tarpeisiin. Hän hankkii tuotekuvaukseen kuvausrekvisiitan ja rakentaa esillepanon, jonka valokuvaaja ikuistaa. Joissain tilanteissa visualisti voi toimia myös itse kuvaajana.

Mikä on visualistiyrittäjä?

Moni visualisti työllistää itsensä yrittäjänä. Visualistiyrittäjä tarjoaa usein asiakkaille laaja-alaisesti erilaisia visuaalisen markkinoinnin palveluja, kuten esimerkiksi esillepanojen ja näyteikkunan suunnittelua ja toteutusta, tuotekuvastailausta, myymäläsuunnittelua, sosiaaliseen mediaan liittyviä palveluita, messuosaston suunnittelua tai tapahtumien järjestämistä ja tuottamista. Visualisti voi suuntautua toiminnassaan tapahtuma-alalle ja tarjota suunnittelupalveluja esimerkiksi yksityisasiakkaiden juhliin, kuten häihin.

Tutustu AJK:n visuaalisen markkinoinnin koulutusvaihtoehtoihin:

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti