Maija avasi pop-up liikkeen visualistin koulutuksen aikana

AJK:ssa visualistiksi opiskeleva Maija perusti pop-up liikkeen Kauppakeskus Ainoaan. Hänellä on takana 15 vuoden ura IT-alalta, jonka jälkeen hän on opiskellut sisustussuunnittelua ja julkisten tilojen suunnittelua. Keväällä 2023 Maija aloitti visualistin tutkintokoulutuksen AJK-Jatkokoulutuksessa. Lue haastattelusta, miten Maija päätyi perustamaan pop-up liikkeen, ja minkälaista pop-up kaupan pitäminen on.

Mikä on MIJOHOME ja miten päädyit laittamaan pystyyn MIJOHOME pop-upin?

M I J O H O M E on ihana lifestyle- ja sisustusliike! Valikoimasta löytyy kestäviä ja vastuullisia tuotteita niin kotiin kuin lahjaksikin. Liike sijaitsee Espoon Tapiolassa, kauppakeskus Länsituulen 1. kerroksessa aivan Ainoan info-tiskin takana.

Kokeilin kesällä 2023 Nauvossa pop-upin pitämistä ja se ylitti kaikki odotukset. Se oli niin hauskaa, että halusin oman liikkeen myös pääkaupunkiseudulle. Oikeanlaisen liiketilan saaminen osoittautui aika hankalaksi ja olosuhteiden pakosta tästä uudesta liikkeestä tuli myös pop-up. Toisaalta tämä on ihan hyvä vaihtoehto, sillä myymälän pitäminen kauppakeskuksessa eroaa jonkin verran kesäpop-upin pitämisestä.

Minkälaista pop-up kaupan pitäminen on?

Haastavinta pop-up-kaupan pitämisessä on ehdottomasti kaupan pystyttäminen. Myymälästä pitää saada houkutteleva, vaikka rahaa myymälän sisustamiseen ei kannata käyttää samalla tavalla kuin pysyvämmän liikkeen konseptointiin ja sisustamiseen.

Antoisinta on kohdata työssä asiakkaita päivittäin. Aikaisemmin Mijohome toimi vain verkkokauppana ja se oli hyvin erilaista asiakaspalvelua kuin kasvokkain tapahtuva asiakaspalvelu. Ihanat asiakkaat ovat ehdottomasti tämän työn suola. <3

Olet tällä hetkellä loppusuoralla AJK:n visualistin opinnoissa. Minkälaista opiskelu on ollut?

Opiskelu on ollut hauskaa! Opettajat ja myös AJK:n henkilökunta ovat niin mukavia ja ammattitaitoisia, että on aivan mieletöntä päästä ammentamaan oppeja heiltä.

Mieleniintoisin aihepiiri on ollut myymäläkonseptin luominen ja myymäläsisustaminen… voi olla, että tämä aihepiiri kiinnostaa jostakin aivan tietystä syystä juuri minua.

Oletko pystynyt soveltamaan oppimaasi käytännön työssä?

Kyllä vain! Kaikenlaista sitä pitääkin ottaa huomioon myymälää tai näyteikkunoita rakentaessa. En ehkä kuitenkaan pysty aina noudattamaan kaikkia hyviä oppeja olosuhteiden pakosta, mutta yritän parhaani mukaan.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Toivoisin, että tulevaisuudessa Mijohomella olisi muutamia liikkeitä pääkaupunkiseudulla sekä muutamia kesäpop-upeja ihanissa Suomen kesäkaupungeissa. Myös uusi verkkokauppa on ollut rakenteilla jo pidempään eli se pitäisi saada ehkä ihan ensiksi kuntoon ja sen jälkeen keskittyä vasta muihin juttuihin.

MIJOHOME

Facebook: https://www.facebook.com/mijohome.fi/

Instagram:  https://www.instagram.com/mijohome.fi/

Tutustu tarkemmin visualistin koulutukseen: