Sisustussuunnittelijan koulutuksen vastuukouluttajana aloitti vuonna 2023 sisustusarkkitehti Riia Rauhala

Sisustusarkkitehti Riia Rauhala on opettanut AJK:ssa sisustussuunnittelun pääkouluttajana keväästä 2023 alkaen. Riia on toiminut päätoimisena yrittäjänä jo 13 vuoden ajan tehden julkisten tilojen ja kotien suunnittelua. Tätä aiemmin hän työskenteli suunnittelijana alan eri toimistoissa.

Juttelimme joulun alla Riian kanssa uudesta tehtävästä pääkouluttajana:

Miltä on tuntunut kouluttaa tulevia sisustussuunnittelijoita?

Riia: Olen tykännyt hirveästi. Olen taitanut siitä sanoakin useampaan kertaan, että on ollut tosi inspiroivaa ja mielenkiintoista. Ja tietenkin kouluttaminen on ollut kivaa vastapainoa omalle suunnittelutyölle. Tulee itsekin taas mietittyä teoria-asioita ja vähän samalla ehkä terävöityy omassa suunnittelutyössä. On ollut tosi ihanaa olla täällä mukana.

Mikä on ollut kaikista hauskinta kouluttamisessa tähän mennessä?

Riia: Kaikista hauskinta kouluttamisessa on ollut se, että tutustuu erilaisiin persooniin ja nähdä erilaisia tapoja oppia sekä opiskella.

Entä haastavinta?

Riia: Täytyy kyllä sanoa, että haastavinta on ollut se, että osa on etänä ja osa paikan päällä – se tuo omat haasteensa – mutta hienosti olemme kyllä selvinneet.

Mitkä ovat tärkeitä taitoja sisustussuunnittelijalle?

Riia: Asiakas- ja tilaymmärrys ja mittasuhteiden ymmärtäminen. Ne ovat kolme tärkeää taitoa, jotta ylipäätänsä pystyy suunnitelmia tekemään.

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää kaikille heille, jotka vasta haaveilevat opiskelevansa ja tekevänsä sisustussuunnittelua?

Riia: Jos on haaveissa tämän alan työt, niin ehdottomasti rohkeasti kohti niitä haaveita. Kun askel askeleelta toteuttaa haaveita, voivat alan työt jossain kohtaa ollakin mahdollisia.

Ehdottomasti innokkaasti vaan eteenpäin ja reippaasti kysymään neuvoja alan ammattilaisilta, ja ottamaan osaa esimerkiksi tähän AJK:n koulutukseen! Tästä saa äärimmäisen hyvää oppia ja pohjatietoja sisustussuunnittelutyöhön.

Tutustu tarkemmin sisustussuunnittelijan koulutukseen: