Visualistin koulutus antoi osaamista, varmuutta ja mielenkiintoisia työtehtäviä

Olen Katja, 31-vuotias ja asun Helsingissä. Olen työskennellyt eri myyjän hommissa kaikkineen noin kymmenen vuotta. Olen alun perin koulutukseltani parturi-kampaaja, eli jo yläasteelta pääsyn jälkeen visuaalisuus ja luova työ veti puoleensa.

En kuitenkaan jäänyt hiusalalle, vaan ajauduin sattumien kautta kaupan alalle. Ensimmäisessä harjoittelupaikassani vaateliikkeessä pääsin kulkemaan myymälän visualistin käsipuolessa, kun toimin hänen apunaan myymälän arjessa. Silloin kuulin ensimmäistä kertaa tittelistä visualisti, ja mietin että olisipa siinä kiinnostava ammatti ja ympäristö työskennellä. Pikkuhiljaa sain enemmän vastuuta ja tehtäviä. Työtehtävien lisääntyessä myös kiinnostus alaa kohtaan kasvoi.

Palasin vuosien mittaan aina säännöllisesti tutkimaan googlesta, mikä se semmoinen visualistin ammatti oikein on? Missä sellaista oikein voisi opiskella ja miten siitä saa itselleen ammatin?

Kuulin työnantajan kautta mahdollisuudesta opiskella visualistin koulutus AJK:ssa, sen lisäksi eräs työkaverini oli käynyt aikaisemmin saman koulutuksen. Minulla ei ollut mahdollisuutta heittäytyä täysipäiväiseksi opiskelijaksi, joten kun mahdollisuus tarjoutui opiskella joustavasti töiden ohella, päätin heti tarttua siihen! Koulutus kuulosti kattavalta ja laadukkaalta sekä siltä, että se ottaa huomioon eri tilanteissa olevat ihmiset. Opiskelu tapahtuisi osittain etänä, joka passasi itselleni paremmin kuin hyvin!

Aloittaessa minulla oli jonkin verran kokemusta visualistina myymälässä. Ryhmässämme oli kuitenkin ihmisiä kaikenlaisilla taustoilla, joten se ei ole lainkaan välttämätöntä.

Opiskeluaika on mennyt hurjan nopeasti, ja olen saanut koulutuksesta uutta intoa työhöni! Koska koulutuksessa tutustutaan monipuolisesti eri työtehtäviin joissa visualistina voi työskennellä, auttaa se myös jokaista löytämään omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet alalla. Koulutuksen jälkeen olen alkanut katsoa ympäristöä uudella tavalla, ja oppimaan kaikesta ympärilläni joka päivä.

Mielenkiintoisinta ja parhaiten mieleen jääneitä päiviä olivat workshopit paikan päällä koulululla. Silloin sai kädestä pitäen vinkkejä opettajilta, ja pääsi harjoittelemaan konkreettisesti vaikkapa tuotestailausta ja näyteikkunan rakennusta, palautteen kera. Itse sain myös paljon irti etätehtävistä, kun niihin perehtyi kunnolla.

Samaan aikaan koin kuitenkin, että haastavinta on aikatauluttaa itse laajempien etätehtävien tekoa ja sovittaa se omaan arkeen. Tehtävät kannattaa tehdä huolellisesti, jotta niistä ja palautteesta saa mahdollisimman paljon irti. Tämä vaatii itseltä asioiden suunnittelua ja aikataulutusta, mutta aikaa tehtävien tekoon on runsaasti joka kerta.

Olen saanut koulutuksesta todella paljon osaamista ja varmuutta jokapäiväiseen työhöni visualistina. Olen saanut uusia näkökulmia asioihin ja ilokseni ymmärtänyt, että alana tämä tarjoaa koko ajan jotain uutta. Omaa osaamista ja osaamisalaa voi laajentaa koko ajan. Ala myös pysyy mielenkiintoisena, kun trendit vaihtuvat ja aina tulee jotakin uutta!

Työrintamalla olen koulutuksen tiimoilta päässyt niin avuksi mainoskuvauksiin, rakentamaan meidän showroomia, kuin päivittämään meidän omia osastoja tavarataloihin. Koulutus on siis mahdollistanut minulle uusia mielenkiintoisia työtehtäviä!

Jatkan samassa työpaikassa koulutuksen jälkeen, mutta reppu täydempänä. Jatkoin visualistin koulutuksesta suoraan AJK:n stailaajan koulutukseen, ja nämä kaksi koulutusta tukevat todella hyvin toisiaan.  Koulutus antaa siis myös hyvän pohjan laajentaa omaa osaamistaan halutessaan lisää, ja sitä kautta aukeaa taas uusia ovia.

Koulutuksesta oppii todella paljon, kun vain panostaa siihen itse. Kuten sanottu, aika menee todella nopeasti, eli ajasta kannattaa ottaa kaikki irti. Opettajat ovat ammattitaitoisia monenlaisilla taustoilla, joten heidän osaamistaan kannattaa hyödyntää. Jos ala kiinnostaa, suosittelen koulutusta kaikille!

Tutustu seuraavaan visualistin koulutukseen: