Mitä UGC-sisällöntuottaja tekee?

Sosiaalinen media on mullistanut brändien ja kuluttajien kohtaamisen. Yksi kiinnostavimmista uusista rooleista on UGC-sisällöntuottaja.

Mikä on UGC-sisältö?

UGC tulee sanoista User Generated Content eli käyttäjien tuottama sisältö. UGC voi olla esimerkiksi kuva, video, arvostelu tai tarina, jonka yritys ostaa UGC-sisällöntuottajalta.

UGC-sisällöntuottaja = vaikuttavan sisällön luoja

UGC-sisällöntuottaja on henkilö, joka luo kaupalliseen käyttöön tarkoitettua sisältöä yrityksille. Hän ei julkaise sisältöä omissa kanavissaan, vaan luo visuaalista ja tarinallista materiaalia brändin käytettäväksi esimerkiksi Instagramissa, TikTokissa tai verkkosivuilla.

UGC-sisällöntuottaja voi esimerkiksi:

  • kuvata videon, jossa testaa tuotetta aidossa käyttötilanteessa
  • ottaa inspiroivia kuvia tuotteesta osana arkea
  • tuottaa “käyttäjäkokemuksen” tarinan muodossa

Miksi brändit haluavat UGC-sisältöä?

Tavallisen kuluttajan luoma sisältö on usein aitoudessaan huomattavasti vaikuttavampaa kuin perinteinen mainos – ja juuri tähän perustuu sen teho. UGC-sisältö on uskottavaa, sillä se näyttää “oikealta elämältä”. Lisäksi se toimii tehokkaasti:

  • Lisää luottamusta brändiä kohtaan
  • Parantaa ostoaikeita, kun potentiaalinen asiakas näkee tuotteen käytössä
  • Laajentaa sisältövalikoimaa pienellä budjetilla

Monet yritykset etsivät aktiivisesti osaavia UGC-sisällöntuottajia auttamaan heidän brändinsä näkyvyydessä ja kiinnostavuudessa – erityisesti sosiaalisessa mediassa.

UGC-sisällöntuotanto – hyvä sivutoimi tai startti uralle

UGC-sisällöntuotanto on kysytty taito ja toimii monelle mahdollisuutena ansaita lisätuloja tai luoda uutta uraa. Sisällöntuotanto sopii erityisesti luoville, sosiaalista mediaa aktiivisesti seuraaville henkilöille, jotka hallitsevat kännykkäkuvauksen ja tekstintuottamisen perusteet.

UGC-sisällöntuottajalla ei tarvitse olla somessa isoa seuraajamäärää kuten vaikuttajilla. Seuraavista asioista on etua menestyvälle UGC-sisällöntuottajalle:

  • Visuaalinen silmä ja sommittelutaito: Sinun ei tarvitse olla ammattivalokuvaaja, mutta eduksi on, jos hahmotat kuvien rytmin, värit, valon ja sommittelun.
  • Somekanavien tuntemus: Ymmärrys erilaisista somekanavista ja niiden sisällöistä on plussaa.
  • Markkinointiajattelu: Olet brändeille arvokas kumppani, jos ymmärrät brändin tavoitteta ja osaat tuottaa siihen sopivaa sisältöä.
  • Rohkeus ja oma-aloitteisuus: UGC-sisällöntuottajalta vaaditaan kykyä ideoida, kokeilla ja lähestyä brändejä. Aitous ja oma tyyli ovat valttikortteja. Vaikka et olisi vielä tehnyt kaupallisia projekteja, voit tehdä mallisisältöä ja rakentaa portfoliota.

Haluatko oppia tekemään UGC-sisältöä ammattimaisesti?

AJK-Jatkokoulutuksen uusi UGC-sisällöntuotannon & vaikuttajamarkkinoinnin koulutus on suunnattu sinulle, joka haluat oppia, miten tuotat vaikuttavaa ja aitoa sisältöä brändeille. Koulutus sopii sekä sisällöntuotannon aloittelijoille että niille, jotka haluavat kehittää osaamistaan kaupallisessa sisällöntuotannossa taikka esimerkiksi laajentaa omaa yritystoimintaansa.

Koulutuksessa opit muun muassa:

  • mitä UGC-sisällöntuotanto on ja miksi se toimii
  • miten rakennat houkuttelevan sisällöntuotannon portfolion
  • miten löydät asiakkaita ja toimit kaupallisesti brändien kanssa
  • miten tuotat laadukasta sisältöä eri kanaviin

Tutustu UGC & vaikuttajamarkkinoinnin koulutukseen

Vieritä ylös