Visuaalisen markkinoinnin kouluttaja Virve Arvola kannustaa opiskelijoita luottamaan omaan oivalluskykyynsä

Virve Arvola on yksi visualistin koulutuksen kouluttajista. Hän on myymälämuotoilija ja visualistiyrittäjä Retail Rebels -nimisessä yrityksessä. Hänellä on laaja kokemus erilaisten kaupallisten tilojen suunnittelusta sekä visuaalisen markkinoinnin ja ostokäyttäytymisen muutoksen kouluttamisesta eri tilaisuuksissa ja koulutuksissa.

Virve ei pelkää haastaa mainonnan rajoja tai mennä niistä reilusti yli. Visuaalinen viestintä on hänelle enemmän kuin markkinointia – se on taiteenlaji, jota hän elää ja hengittää kaiken aikaa ja kaikkialla.

Tavoitteenani on saada opiskelijat katsomaan ympäröivää maailmaa uudesta näkökulmasta ja oppimaan luottamaan omaan oivalluskykyynsä.”

Tutustu Virven ajatuksiin ja motiiviin lähteä kouluttamaan visuaalista markkinointia.

Mitä aihealueita koulutat visuaalisen markkinoinnin opiskelijoille?

Koulutan AJK-Jatkokoulutuksessa estetiikan lainalaisuuksia, sommittelua ja värioppia, sekä tulevaisuuden kivijalkamyymälän teemoja ja pop-up-myymäläsuunnittelua. 

Koulutuspäivissäni yhdistyy kouluttamieni aihealueiden teoria ja käytännön harjoittelu. Lisäksi jaan omia case-esimerkkejäni.

Mikä on ollut päämotiivisi alkaa kouluttaa visuaalisen alan opiskelijoita?

Päämotiivini alkaa kouluttajaksi on varmastikin ollut halu avata visuaalisen markkinoinnin teemoja syvällisemmin alan opiskelijoille. Oivalluttaa ja auttaa heitä ymmärtämään visuaalisen markkinoinnin kokonaisuutta ja sen merkitystä isommassa kuvassa.

Mikä on tavoitteesi kouluttajana?

Tavoitteenani on ohjata opiskelijoita tarkastelemaan ympäröivää maailmaa uusista näkökulmista, tunnistamaan yhteyksiä ja ilmiöitä eri tasoilla sekä luottamaan omaan oivalluskykyynsä osana ammatillista kehittymistä.

Mikä sinua inspiroi kouluttajana työskentelyssä?

Kouluttajan työssä inspiroi ne hetket, kun opiskelijat onnistuvat tai oivaltavat jotakin uutta ja alkavat soveltaa oppimaansa käytännössä.

Mikä visualistin työssä on parasta ja millaisena näet alan tulevaisuuden?

Visualistin työssä parasta on sen rajaton mahdollisuus kehittyä – oppiminen jatkuu niin kauan kuin uteliaisuus ja halu kehittää omaa osaamista säilyvät. Yli 15 vuoden visualistiyrittäjyyden jälkeenkin löydän jatkuvasti uusia tapoja ja menetelmiä herättää asiakkaiden mielenkiinto. Omaa osaamistani kehitän muun muassa seuraamalla aktiivisesti alan huippuosaajien työtä ja alan kehityssuuntia.

Ennusteet viittaavat siihen, että vuoteen 2030 mennessä visualistin työssä korostuvat jälleen perinteiset vahvuudet, kuten tarkka sommittelu, käsintekemisen taito, luova ilmaisu ja kaupallinen ajattelukyky. Taidot, jotka olivat keskeisiä jo puoli vuosisataa sitten.

Minkä vinkin tai neuvon antaisit visuaalisen markkinoinnin alasta kiinnostuneelle?

Vuosittain toistuva Estetiikan lainalaisuudet-luento AJK-Jatkokoulutuksessa on yksi oivallinen tapa tutustua visuaalisen markkinoinnin aiheisiin.

Kannattaa myös seurata somessa alan ammattilaisia ja tutustua Visualistit ry:n toimintaan. Ja jos ala kiinnostaa enemmänkin, ei muuta kuin opiskelemaan – AJK Jatkokoulutus tarjoaa monta polkua alan pariin! 

Tutustu tarkemmin visualistin koulutukseen:

Vieritä ylös