Matka visuaalisen markkinoinnin ammattilaiseksi

Netta kertoo opiskelustaan visualistiksi ja kuinka hän koulutukseen jälkeen on edennyt työssään ja jatkanut opintojaan vielä pidemmälle.

Miksi hait opiskelemaan visualistiksi?

Olin ollut jo pitkään työelämässä ja halusin kehittää työn kautta karttunutta osaamistani ja oppia uutta. Olen erityisen kiinnostunut myymälöiden ja muiden julkisten tilojen suunnittelusta ja markkinointiviestinnästä. Etsin työn ohessa suoritettavia alan opintoja ja AJK:n visualistin tutkinto oli sisällöltään juuri sitä mitä kaipasin.

Oliko sinulla koulutuksen alussa aikaisempaa kokemusta visuaalisesta markkinoinnista?

Olin saanut työssäni vaatekaupassa tehdä aika vapaasti erilaisia esillepanoja ja ikkunasomistuksia, koska olin niistä kiinnostunut. Oli aina ihana nähdä kuinka erilaiset esillepanot toivat välitöntä tulosta ja jäin siihen aivan koukkuun. Se olikin yksi suurimmista syistä miksi halusin ehdottomasti opiskella alan ammattilaiseksi.

Minkälaista oli opiskella tutkintokoulutuksessa?

Itselleni tällainen opiskelumuoto sopi todella hyvin ja lähiopetuspäivät olivat aina kuukauden piristys. Päivät olivat vaihtelevia ja intensiivisiä ja meillä oli ihan mahtava ryhmä, jota oli aina ilo nähdä. Halusin ottaa opinnoista kaiken irti ja suorittaa tutkinnon mahdollisimman hyvin. Käytin itsenäiseen opiskeluun ja portfolion rakentamiseen paljon aikaa, mikä oli ajoittain raskasta töiden ohessa. Samaan aikaan sain kuitenkin opinnoista aina uutta puhtia töihin, kun lähiopetuspäivien päätteeksi oli taas pää täynnä uutta oppia ja ideoita, jotka pääsi heti toteuttamaan käytännössä.

Mikä oli mielenkiintoisinta / parasta opiskelussa?

Monikin asia, mutta suurimpana ehkä koko koulun yleinen ilmapiiri. Opettajat olivat poikkeuksetta ihan mielettömän hyviä ja suurimpana plussana se, että he ovat päätoimisesti opettamallaan alalla töissä. Opettajilta sekä luokkakavereilta saatu palaute ja vertaistuki oli ainutlaatuista verrattuna mihinkään missä olen aiemmin opiskellut. Myös pian opintojen alun jälkeen ryhmässä toteutettu messuprojekti jäi mieleen haastavana ja monella tapaa erittäin opettavaisena. Henkilökohtaisesti minulle oli tosi kova juttu innostua uudelleen vuosien tauon jälkeen piirtämisestä. Taide- ja etenkin perspektiivipiirtämisopinnot kolahtivat itselleni todella lujaa ja sain niistä taitoja joita olen hyödyntänyt erittäin paljon.

Miten olet hyötynyt koulutuksesta?

Itselleni suurimpia etuja oli portfolion kasaamisen ja hyvin suureksi paisuneen näyttötutkintoprojektin myötä tullut rohkeus hypätä tuntemattomiin erilaisiin projekteihin ja luottaa omaan osaamiseen. Sain uusia kontakteja ja ystäviä joiden kanssa olen edelleen tekemisissä. Pääsin myös työssäni tekemään koko ajan enemmän ja enemmän erilaisia esillepanoja ja lopulta laajentamaan yhdestä liikkeestä koko ketjun myymälöihin.

Mitä olet tehnyt valmistumisesi jälkeen?

Ammattitutkinnon lisäksi sain koululta rohkaisua jatkaa vielä pidemmälle alan opinnoissa ja pääsin juuri opiskelemaan sisustusarkkitehtuuria ja kalustemuotoilua Lahden Muotoiluinstituuttiin. Uusien opintojen alkamisen myötä myös roolini töissä muuttui myymälävastaavasta visualistiksi ja nyt teen koko ketjun kattavia ohjeistuksia.

Tutustu AJK:n visuaalisen markkinoinnin koulutusvaihtoehtoihin:

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti