Minna opiskeli AJK:ssa sisustussuunnittelijaksi

Minna opiskeli AJK-Jatkokoulutuksessa sisustussuunnittelijaksi, koska halusi saada lisätietoa ja osaamista suunnittelusta tulevaa suunnitteluprojektia varten ja sisustussuunnittelijan ammatti oli ollut hänelle jo muutenkin pitkäaikainen haave. Lue tarkemmin Minnan mietteitä opiskelusta.

Miksi hait opiskelemaan sisustussuunnittelijan koulutukseen?

Olen ollut aina kiinnostunut asumisesta, sisustamisesta, taiteesta sekä kotien estetiikasta. Sisustaminen on ollut intohimoni ja harrastukseni. Hakeuduin koulutukseen, koska minua pyydettiin tekemään sisutussuunnitelma suunnitteilla olevaan omakotitaloon. Innostuin asiasta heti, mutta koin, että pystyäkseni onnistuneeseen lopputulokseen tarvitsen aiheesta lisätietoa. Hain koulutukseen ja siinä täyttyi myös vanha unelmani sisustussuunnittelijan ammatista.

Oliko sinulla koulutuksen alussa aiempaa kokemusta sisustusalasta?

Olen koulutukseltani teollinen muotoilija ja työskentelen muotoilijana Pentikillä. Olen opiskellut myös kuvataiteita. Olen siinä tehtävässä työskennellyt monipuolisesti eri materiaalien ja värien parissa, mutta tuotesuunnittelijana toki hieman eri näkökulmasta kuin sisustussuunnittelijana.

Minkälaista oli opiskella koulutuksessa?

Opiskelu oli ihanaa! Opintojen sisältö oli erittäin monipuolinen ja vaihtuvien ammattitaitoisten opettajien opetuksessa sain valtavasti tietoa alasta. Lisäksi he olivat innostavia ja tukivat sopivasti oman projektini etenemistä. Opinnot olivat minulle mahdolliset myös siitä syystä, että opinto-ohjelma oli laadittu siten, että siitä pystyi suoriutumaan päivätyön ohessa.

Mikä oli mielenkiintoisinta / parasta koulutuksessa?

Parasta opinnoissa oli se, että portfoliotyön sisustuskohde oli todellinen ja siitä syystä tehtäviin tuli paneuduttua perusteellisesti. Koen, että oppiminen jatkuu edelleenkin, kun kohteeni on rakenteilla ja pääsen seuraamaan sen valmistumista ja näkemään valmiin lopputuloksen.

Miten olet hyötynyt koulutuksesta?

Sain uutta varmuutta tekemiseeni ja kokonaisen sisustusprojektin kokonaisuuden ymmärtämiseen ja hallitsemiseen.

Mitä olet tehnyt valmistumisesi jälkeen?

Jatkan edelleen muotoilijana Pentikin design-teamissa. Toivon, että pystyn sen rinnalla tekemään satunnaisia sisustusprojekteja.

-Minna Niskakangas

Tutustu tarkemmin sisustussuunnittelijan koulutukseen: