“Tapahtumatuottajan opinnot tuntuivat omilta heti ensimmäisestä päivästä lähtien”

Eeva-Liisa Rahkonen valmistui liiketoiminnan ammattitutkintoon ja suuntautui tapahtumatuotantoon. Hänellä on takanaan pitkä ura ensin asianajotoimistoissa ja sitten ammattikorkeakoulun hallinnossa. Toimenkuvaan on näissä kaikissa paikoissa jo pitkään kuulunut myös tapahtumatuotanto. Alan tutkinnon suorittaminen tuntui siis luontevalta.
– Olin jo pitkään haaveillut lisäopinnoista. Tapahtumatuotanto vaatii monipuolisia taitoa ja on haastavaa. Halusin kehittää osaamistani ja saada uusia työkaluja, Eeva-Liisa Rahkonen kertoo, miksi hakeutui opiskelemaan.

Opinnot tuntuivat hänestä omilta ensimmäisestä hetkestä lähtien.
– Kun näin koulutusmainoksen totesin sen olevan juuri sopiva koulutus minulle. Jo ensimmäisenä opiskelupäivänä tuli tunne, etten voisi olla oikeammassa paikassa. Lisäksi koulutus osui juuri oikeaan aikaan, kun korona pakotti tapahtumat virtuaalisiksi. Olin ajan hermolla selvittämässä erilaisia virtuaalitapahtuma-alustoja ja niiden toteutuksia. Järjestimme ensimmäisen virtuaalitapahtuman jo syksyllä 2020, ja nyt toteutuksia on takana jo lukuisia. Seuraavaksi täytyy ottaa haltuun hybriditapahtumat. Ja koska itse työskentelen koulutusorganisaatiossa, suoritettua tutkintoa myös arvostetaan korkealle. Assistentti-nimekkeessäni on nyt lisänä tapahtumatuotannon asiantuntija, Eeva-Liisa hehkuttaa.

Eeva-Liisa suosittelisi koulutusta kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tapahtumatuotannosta ja tekevät sitä oman työnsä ohessa.
– Lähde mukaan koulutukseen ja panosta opiskeluun täysillä. Voit viedä omaa toimenkuvaasi opintojen myötä haluamaasi suuntaan ja tehdä tapahtumatuotantoa ammattimaisesti. Työ on haastavaa ja sen tuloksellinen hoitaminen vaatii paljon osaamista ja organisointia, Eeva-Liisa avaa tapahtumatuottajan työtä.

Opinnot tuntuivat hänestä omilta ensimmäisestä hetkestä lähtien.

Myös AJK-Jatkokoulutus saa opiskelupaikkana Eeva-Liisalta kiitosta.
– AJK-Jatkokoulutus on hieno paikka opiskella. Terveiset ihanalle tapahtumatuotantoa opettaneelle Helena Wallolle.  AJK-Jatkokoulutus on sympaattinen oppipaikka, inhimillinen ja ”ihmiselle sopiva”. Ryhmät olivat mukavan kokoisia ja meillä oli mahtava ryhmähenki. Tulimme hyvin eri aloilta, isoista ja pienistä yrityksistä. Opimme paljon myös toisiltamme, Eeva-Liisa kiittelee.

Tapahtumatuotanto on vienyt Eeva-Liisan mennessään ja hän toivoisi opinnoille jatkoa.
– Aloitimme perinteisistä tapahtuma-alan asioista, mutta opiskelun painopiste muuttui sitten kesken kaiken virtuaalitapahtumiin. Nyt voisi jatkaa vielä hybriditapahtumiin. Lisäksi olisi mukavaa, että olisi vaihtoehto käydä preppaamassa osaamistaan jatko-opinnoilla. Ja työnantajia kannustan antamaan työntekijöille mahdollisuuden opiskella ja kehittyä. Se tulee viime kädessä yrityksen hyödyksi, Eeva-Liisa tuo lopuksi esille opiskelun hyötyjä.

Tekstin on laatinut CareeriaTästä pääset lukemaan Careerian sivuille koko artikkelin AJK-Jatkokoulutuksen ja Careerian yhteistyöstä.

Tutustu AJK:n tapahtumatuotannon koulutusvaihtoehtoihin:

Tapahtumatuottajan koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, tapahtumatuottaja