Tehoa markkinointiin tekoälyllä -koulutus
AIKA
- 30.10.2025 – 5.3.2026
LAAJUUS
- 4 opetuspäivää + videoaineisto
TOTEUTUS
- etä + lähiopetus
HAKUAIKA
- 15.10.2025 asti (paikkoja vapaana!)
- Hae koulutukseen »

Opi hyödyntämään tekoälyä markkinoinnissa käytännönläheisesti
Tehoa markkinointiin tekoälyllä -koulutuksessa opit konkreettisesti, miten tekoälyä voi hyödyntää markkinoinnin eri osa-alueilla: sisällöntuotannossa, kampanjasuunnittelussa, visuaalisessa sisällössä ja analytiikassa.
Saat ajankohtaista osaamista, tehokkaita työkaluja ja varmuutta tekoälyn käyttöön. Koulutuksessa pääset Aava&Bangin tekoälyn ammattilaisten oppiin!
Miksi opetella tekoälyn käyttöä markkinoinnissa?
- Tehostat markkinointia ja säästät aikaa
- Parannat sisältöjen laatua
- Hyödynnät dataa ja analysoit tuloksia tekoälyavusteisesti
- Saat kilpailuetua ja pysyt kehityksen edellä
- Tekoälyosaaminen on arvokas taito nykytyöelämässä
Kenelle tekoälykoulutus sopii?
Koulutus sopii sinulle, joka esimerkiksi:
- Työskentelet markkinoinnin tai viestinnän parissa
- Olet yrittäjä ja vastaat yrityksesi markkinoinnista
- Olet irtisanottu ja haluat edistää uudelleentyöllistymistä
- Haluat oppia tekoälyn mahdollisuudet käytännössä
- Etsit ajantasaisia ja tehokkaita keinoja markkinointityöhön
Koulutus ei vaadi aiempaa kokemusta tekoälystä.
Mitä opit tekoälykoulutuksessa?
Koulutuksessa opit mm.:
- Tekoälyn perusteet ja eettiset käyttönäkökulmat
- Sisällöntuotantoa tekoälyn avulla: some, uutiskirjeet, blogit
- Kohderyhmien tunnistus ja personointi
- Kilpailija-analyysi ja kampanjasuunnittelu
- Visuaalisten sisältöjen luonti tekoälyllä
- Tulosten analysointi tekoälyn avulla
Koulutuksen ohjelma
30.10.2025 – Orientaatio & perusteet (Lähiopetus Helsingissä)
Tekoälyn peruskäsitteet, etiikka, työkalut ja promptauksen alkeet
25.11.2025 – Markkinoinnin suunnittelu tekoälyllä (Etäopetus)
Kohderyhmien tunnistus, kilpailija-analyysi ja kampanjoiden suunnittelu
20.1.2026 – Sisällöntuotanto AI:n avulla (Etäopetus)
Tekstisisällöt, some, uutiskirjeet ja hakukoneystävällinen sisältö
5.3.2026 – Visuaalinen tekoäly (Lähiopetus Helsingissä)
Kuvat, videot ja visuaalisten materiaalien tuottaminen tekoälyllä
+ Videomateriaali: Markkinoinnin tulosten analysointi tekoälyllä

Osallistujien kokemuksia
“Voin siis lämpimästi suositella koulutusta kaikille, jotka haluavat ottaa tekoälyn haltuun käytännönläheisesti ja vastuullisesti. Se antoi rohkeutta kokeilla uutta ja toi konkreettisia työkaluja arkeen.”
— Suvi Savela-Kirvesniemi, DESIGN Suvisti
“Osallistuin tekoälykoulutukseen talvella 2025, ja olen erittäin tyytyväinen saamaani koulutukseen. Aihealuetta käsiteltiin monipuolisesti ja koulutuksesta sai heti tärppejä arkeen.”
— Kaisa Tiira-Vahala, Drivalia Lease Finland Oy
“Tekoäly on tullut rytinällä ja sovellusten paljous on hengästyttävä. Koulutus tarjosi erinomaisen lähtökohdan tekoälyn hyödyntämiseen omassa työssäni – tehokkuutta parantaen ja eettiset näkökulmat huomioiden.”
— Ritva Sakkara
“Koulutus tarjosi mahdollisuuden oppia ja viedä käytäntöön tekoälyllä tehostettuja toimia oman yrityksen tarpeisiin. Työkalut tulevat jäämään markkinointiyrittäjän työkalupakkiin.”
— Susanna, Luova Sato
Koulutuksen hinta ja suoritusvaihtoehdot
1. Oppisopimuksella (sisältää koulutuksen ja osatutkinnon): hinta 150 €
Oppisopimus-koulutuksen aikana suoritat osatutkinnon yhteistyössä Mercuria Pron kanssa. Oppisopimus edellyttää, että työskentelet markkinoinnin parissa vähintään 25 h/vko tai toimit yrittäjänä.
2. Omakustanteisesti (sisältää koulutuksen): hinta 1050 € + alv (25,5 %)
Voit maksaa koulutusmaksun yhdessä, kahdessa tai viidessä erässä. Jos samasta organisaatiosta on useampi osallistuja, voit kysyä tarjousta koulutushinnasta. Koulutuksen voi maksaa myös Adinum Koulutussetelillä.
Näin haet mukaan
Koulutusohjelmaan haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Hakuaika 30.10.2025 alkavaan koulutukseen päättyy 15.10.2025.
Paikkoja koulutukseen on vielä vapaana!

Koulutusyhteistyössä Aava & Bang
Kouluttajina toimivat Aava & Bangin markkinoinnin ja tekoälyn asiantuntijat.

Eveliina Vähä-Ruka
Strategi, Digitaaliset palvelut, KTM
Eveliina Vähä-Ruka on työskennellyt viimeiset 10 vuotta markkinointi- ja IT-alan konsulttina ja nähnyt urallaan monen uuden teknologian tuomat hyödyt sekä haitat. Hän hyödyntää ja kouluttaa tekoälyä omassa työssään päivittäin ja seuraa aktiivisesti tekoälykehitykseen liittyvää uutisointia. Hän toimii myös Aava & Bangin tekoälytyöryhmän puheenjohtajana.

Jouni Sutinen
Strategi, Digitaaliset palvelut, Merkonomi
Jouni Sutisella on yli 20 vuoden kokemus markkinoinnin alalta, jonka aikana hän toiminut luovassa työssä laajasti niin perinteisen median kuin digitaalisen median parissa. Tämän hetken vastuualue on myynnin ja markkinoinnin yhteispelin ja sitä tukevien teknologioiden parissa sekä B2B ja B2C digimarkkinoinnin suunnittelussa.

Sampo Soininen
Digimarkkinoinnin asiantuntija, KTM
Sampon vahvin osaamisalue on digi- ja somemarkkinoinnin
sekä tekoälyn kokonaisvaltainen hyödyntäminen
markkinoinnissa sekä sen vaikuttavuuden mittaaminen.
Sampolta luontuu niin Google Ads, Display, Facebook ja
Instagram kun LinkedIn kampanjoiden tuloksekas pystytys ja
seuranta, remarketingia unohtamatta.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Tarvitsenko teknistä osaamista?
Et tarvitse aiempaa tekoälyosaamista – koulutus lähtee liikkeelle perusteista ja on käytännönläheinen. Koulutuspäivissä kouluttajat auttavat sinua aina tarvittaessa.
Pitääkö minun työskennellä markkinoinnin parissa, jotta voin osallistua koulutukseen?
Jos haluat opiskella koulutuksen ja osatutkinnon edullisesti oppisopimuksella, niin silloin sinulla pitää olla työpaikka markkinoinnin parissa. Vaihtoehtoisesti voit toimia yrittäjä, jolloin markkinoit omaa yritystäsi.
Jos tulet opiskelemaan ilman oppisopimusta, niin silloin sinun ei tarvitse olla töissä markkinoinnin parissa. Eduksi kuitenkin on, jos hallitset markkinoinnin perusasiat. Koulutus sopii hyvin myös työelämän muutostilanteissa oleville henkilöille.
Miten koulutus toteutetaan?
Koulutuksessa on neljä koulutuspäivää (kaksi etänä, kaksi läsnä Helsingissä) sekä itseopiskelumateriaalia. Opetuspäivät sisältävät teoriaa, käytännön harjoituksia, demoja ja tehtäviä, jotka liittyvät omaan markkinointityöhösi. Jos opiskelet oppisopimuksella työstät lisäksi omaa markkinoinnin näyttömateriaalia ja osallistut rymäohjaukseen (etänä), jossa pääset sparrailemaan mm. markkinointisuunnitelmia muiden opiskelijoiden kanssa.
Mitä tarkoittaa oppisopimus-opiskelu?
Oppisopimus on tapa opiskella työelämässä. Se tarkoittaa, että suoritat tutkinnon työn ohessa omassa työpaikassasi tai yrityksessäsi. Saat koulutuksen tueksi ohjausta ja voit osallistua opetuspäiviin työn lomassa.
Oppisopimusopiskelijana suoritat tekoälykoulutuksen aikana Markkinointiviestinnän toimeksianto -tutkinnon osan tai Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus -tutkinnon osan. Tutkinto toteutetaan yhteistyössä Mercuria Pron kanssa.
Oppisopimus edellyttää, että:
- Työskentelet markkinoinnin parissa vähintään 25 tuntia viikossa, tai
- Toimit yrittäjänä ja kehität oman yrityksesi markkinointia (edellyttää YEL-vakuutusta)
Voit osallistua koulutukseen oppisopimuksella kustannustehokkaasti 150 €:n hintaan.
Voinko osallistua ilman oppisopimusta?
Koulutukseen voi osallistua myös ilman oppisopimusta omakustanteisesti hintaan 1050 € + alv 25,5%. Koulutus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Etuna kuitenkin on, jos hallitset jo markkinoinnin perusteet.
Voiko koulutuksen maksaa Koulutussetelillä?
AJK-Jatkokoulutus on osa Adinumin kouluttajaverkostoa, joten Tehoa markkinointiin tekoälyllä -koulutuksen voi maksaa Adinum Koulutussetelillä.
Sisältyykö koulutukseen tutkinto ja saako siitä todistuksen?
Kaikki osallistujat saavat todistuksen koulutuksesta. Oppisopimusopiskelijat suorittavat Markkinointiviestinnän toimeksianto -tutkinnon osan tai Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus -tutkinnon osan ja he saavat lisäksi todistuksen osatutkinnosta.
Miten haen mukaan?
Täytä sähköinen hakulomake AJK:n verkkosivuilla 14.10.2025 mennessä. Hakulomakkeeseen pääset täältä: Hae mukaan koulutukseen »

Oppisopimuksella hankit tekoälyosaamista työn tai yrittäjyyden ohessa
Koulutukseen voi osallistua kustannustehokkaasti oppisopimuksella, jolloin suoritat osatutkinnon yhteistyössä Mercuria Pro:n kanssa. Suorittamasi osatutkinto voi olla joko Markkinointiviestinnän toimeksianto -tutkinnon osan tai Markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus -tutkinnon osa. Koulutuksen aikana saat ohjausta tutkinnon suorittamiseen sekä pääset sparrailemaan pienryhmässä omia markkinointisuunnitelmia ja -toteutuksia. Oppisopimus edellyttää, että työskentelet markkinoinnin parissa (vähintään 25 tuntia viikossa) tai toimit yrittäjäjänä ja työstät oman yrityksesi markkinointia. Koulutuksen hinta oppisopimuksella on 150 €.
Hae koulutukseen nyt ja vie markkinointiosaamisesi uudelle tasolle tekoälyn avulla.
Vielä ehdit mukaan – paikkoja on rajoitetusti!
Haluatko saada lisätietoja?
Merita Ikonen, koulutussuunnittelija, AJK-Jatkokoulutus
etunimi.sukunimi@ajk-jatkokoulutus.fi
puh. 050 433 5969
Lisätietoja oppisopimuksesta:
Saija Pitkänen, koulutusasiantuntija, Mercuria Pro
etunimi.sukunimi@mercuria.fi
puh. 050 346 6202
Lataa koulutusesite tästä >>
“Tekoäly ei vie luovuutta – se toimii sparraajana”
Suvi sai koulutuksesta käytännön työkaluja ja rohkeutta käyttää tekoälyä markkinoinnissa. Koulutus vahvisti ymmärrystä vastuullisesta tekoälyn käytöstä ja tarjosi uudenlaisia tapoja hyödyntää sitä luovan työn tukena.
Lue lisää >> “Tekoäly ei vie luovuutta – se toimii sparraajana”
Tehoa markkinointiin tekoälyllä -koulutus alkaa lokakuussa 2025
Tekoälyn ja markkinoinnin yhdistävä koulutus alkaa lokakuussa 2025. Hanki uuden ajan markkinointiosaamista!
Lue lisää >> Tehoa markkinointiin tekoälyllä -koulutus alkaa lokakuussa 2025
Mitä UGC-sisällöntuottaja tekee?
UGC-sisällöntuottaja on henkilö, joka luo kaupalliseen käyttöön tarkoitettua sisältöä yrityksille. Hän ei julkaise sisältöä omissa kanavissaan, vaan luo visuaalista ja tarinallista materiaalia brändin käytettäväksi esimerkiksi sosiaaliseen mediaan.