Uutta intoa uudelta alalta

Olen Tanja 31-v. ja asustelen Helsingissä. Koulutukseltani olen terveydenhoitaja ja olen tehnyt aiemmin töitä ainoastaan terveydenhuollon parissa. Muutaman viimevuoden aikana kypsyi kuitenkin ajatus jostain uudesta, jossa pääsisin kehittämään itseäni ja jossa voisin käyttää luovuuttani hyväksi.

Tieto visualistin koulutuksesta tuli muistaakseni minulle muutamiakin kertoja vastaan Facebookissa ja tutustuttuani koulutuksen sisältöön sekä sen monipuolisuuteen, tunsin tämän olevan juuri sitä mitä kaipasin ja mitä haluaisin tehdä. Niinpä päätin hakea koulutukseen ja syksyllä 2021 aloitin opinnot oman työni ohella.

Etukäteen jännitin sitä, että minulla ei ollut tältä alalta mitään aikaisempaa kokemusta. Jännitin turhaan, sillä se ei haitannut opiskeluja millään tavalla. Koin sen vahvuudeksi, että ryhmässämme oli opiskelijoita hyvin erilaisilla taustoilla. Vaikka osalla oli jo enemmänkin kokemusta kuin toisilla, niin siitä huolimatta jokaisella oli omat vahvuutensa, joita pääsi tuomaan esille koulutuksen aikana.

Inspiroivaa opiskelua

Opiskelupäivät AJK:ssa järjestettiin hybridinä, eli osa opinnoista oli etänä ja osa paikan päällä. Itselläni ei ollut pitkä matka koululle, joten mielelläni menin aina tunneille paikan päälle, mikäli se oli vaan mahdollista. Opiskelupäivät olivat aina itselleni hyvin inspiroivia ja etenkin kaikki workshop-päivät olivat mielekkäitä. Ne opettivat paljon ja olihan meillä niissä myös hauskaa!

Omaa osaamistaan kannattaa kehittää myös opintojen ulkopuolella, eli pitää silmät ja korvat avoinna, tutustua alaan liittyviin tapahtumiin, somekanaviin ja olla aktiivinen. Näin pääsin itse mukaan yhteen isompaan projektiin, josta sain hyvää kokemusta ja vahvistui entisestään tunne siitä mitä voisin tulevaisuudessa tehdä.

Visualistin opintojen jälkeen

Visualistin koulutuksesta sain kaipaamaani innostusta ja luottamusta omaan tekemiseen sekä erityisesti oppeja, joita voi hyödyntää ihan vaikkapa oman kodin sisustusprojekteissa. Tulevaisuuden tavoitteenani on työskennellä esimerkiksi somistajana sisustuksen parissa tai tapahtuma- ja juhlasuunnittelussa.

Kun on valmis tekemään omien haaveiden eteen töitä, niin ne voivat joskus toteutua.

-Tanja Vänskä @kastanjavisuals

Haaveiletko alan vaihdosta tai haluat täydentää osaamistasi? AJK:ssa voit opiskella joustavasti työn ohella ja asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti