Kolme syytä, miksi yrittäjän digimarkkinointi- ja myyntitaidot ovat tärkeitä

Digitaalinen markkinointi ja myynti eivät ole pakollinen paha vaan ennemminkin yrittäjän parhaat kaverit, sillä ne ovat olennaisia seikkoja menestyvän yritystoiminnan kannalta. Yrittäjänä toimiminen ei ole ainoastaan substanssiosaamisen tuottamista. Se on strategioiden, suunnitelmien ja toteutuksen yhteensovittamista. Erityisesti nykypäivän digitaalisessa ympäristössä yrittäjät tarvitsevat vankkaa osaamista digimarkkinoinnissa, talouden hallinnassa ja myynnissä.

Miksi yrittäjän kannattaa panostaa omien myynti- ja markkinointitaitojen kehittämiseen?

Saat lisää näkyvyyttä ja asiakkaita

Digitaalinen markkinointi tarjoaa yrittäjälle tehokkaan keinon saavuttaa laaja yleisö verkossa. Voit kasvattaa brändisi näkyvyyttä hyödyntämällä sosiaalisen median kanavia, maksettua somemainontaa, hakukoneoptimointia ja muita digitaalisia kanavia. Brändin näkyvyyden kasvaminen houkuttelee uusia asiakkaita tuotteidesi ja palvelujesi luokse.

Ilman digimarkkinointiosaamista tuotteesi ja palvelusi saattavat jäädä kilpailijoiden varjoon, ja pahimmassa tapauksessa potentiaaliset asiakkaat eivät edes tiedä sinusta. Tällöin on vaara menettää arvokkaita liiketoimintamahdollisuuksia.

Saat lisää myyntiä ja sitoutuneita asiakassuhteita

Kun panostat näkyvyyteesi digitaalisen markkinoinnin keinoin, mahdollistat uusien asiakkaiden saamisen sekä jo olemassa olevien asiakkaiden muuttamisen kanta-asiakkaiksi. Hyvät myynti- ja markkinointitaidot auttavat yrittäjää luomaan ja ylläpitämään kestäviä asiakassuhteita. Digitaalisten markkinointi- ja myyntikanavien kautta on helppo kommunikoida asiakkaiden kanssa, tarjota heille neuvoa ja opastusta tai ratkaista heidän ongelmiaan.

Hyvin toteutettu myynti- ja markkinointiviestintä lisää luottamusta yrittäjän brändiä kohtaan ja auttaa sitouttamaan asiakkaita brändin pitkäaikaisiksi tukijoiksi. Uusien asiakkaiden hankinta on yrittäjälle aina kallimpaa kuin vanhojen asiakkaiden sitouttaminen. On tärkeää pitää jo olemassa olevista asiakkuuksista kiinni, ja tässä onnistuakseen on ratkaisevaa hallita omat myynti- ja markkinointiprosessit.

Kilpailukykysi säilyy ja kasvaa

Jotta pystyt säilyttämään vaivalla hankitun kilpailukykysi, on sinun yrittäjänä pakko kehittää ja ylläpitää omia myynti- ja markkinointitaitoja sekä talouden hallinnan osaamista. Kilpailu asiakkaista ja markkinaosuuksista on kovaa nykypäivän liiketoimintaympäristössä. Ne yrittäjät, jotka hallitsevat digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja myynnin parhaita käytäntöjä sekä osaavat hinnoitella oman tekemisen oikein ja pitää huolta oman yrityksen talouden pidosta, ovat paremmassa asemassa menestyäkseen.

Yrittäjä, jolla on vahvat digimarkkinointitaidot ja hyvät myynnin käytännöt, voi pysyä kilpailukykyisenä sekä kasvattaa liiketoimintaansa dynaamisessa digitaalisessa ympäristössä. Yrittäjä ei ole koskaan valmis, vaan menestyäkseen hänellä tulee olla valmius ja halu oppia sekä omaksua uusia asioita.

Kehitä myynti- ja markkinointitaitojasi oppisopimuksella

AJK-Jatkokoulutuksessa voit kehittää omia yrittäjän myynti- ja markkinointitaitojasi oppisopimuskoulutuksessa. Yrittäjyyden ammattitutkinto – yristystoiminnan kehittämisen osaamisala on suunnattu erityisesti luovilla aloilla toimiville yrittäjille, jotka haluavat kehittää omaa liiketoimintaansa. Tutkinto järjestetään yhteistyössä Mercuria Pro:n kanssa.

Käytännönläheiset opintopäivät tarjoavat konkreettisia ja heti omassa yristystoiminnassa hyödynnettäviä työkaluja. Opinnot ovat suunniteltu siten, että ne voi suorittaa yritystoiminnan ohessa. Tutkintokoulutus suoritetaan oppisopimuksella, joten se on yrittäjälle todella taloudellinen tapa kehittää omaa osaamista.

Haluaisitko parantaa omia digimarkkinointi- ja myyntitaitojasi? Kaipaatko apua yrityksen talouden hallintaan?

Tutustu tarkemmin yrittäjyyden ammattitutkintoon ja hae mukaan!