Katja opiskeli AJK:ssa tapahtumatuotantoa

Miksi lähdit opiskelemaan tapahtumatuotantoa?

Olen toiminut tapahtuma-alalla yli 10 vuotta ja osaamiseni oli keskittynyt lähinnä messuille. Osallistuin AJK:N tapahtumatuottajan kurssille, koska halusin laajentaa osaamistani erilaisten tapahtumien järjestämiseen.

Oliko sinulla koulutuksen alussa aikaisempaa kokemusta tapahtuma-alasta/tapahtumien järjestämisestä?

Minulla on pitkä työhistoria messuilta, näytteilleasettajan roolissa. Olen ollut vetämässä luikuisia mielenkiintoisia projekteja. Tapahtuma-alalla työ on vaihtelevaa ja hektistä, ja siksi viihdyn alalla. Pidän myös projektiluonteisesta työstä, jossa saan käyttää luovuuttani.

Minkälaista oli opiskella koulutuksessa?

Opiskelupäivät olivat tiiviitä. Helenan Wallon opetuksen ja käytännön esimerkkien lomassa pohdimme ja analysoimme yhdessä ja erikseen tapahtumatuottamisen eri osa-alueita. Myös vierailevilta tapahtuma-alan ammattilaisilta saimme hyviä oppeja ja näkökulmia tapahtuma-alalta.

Helenan opetus oli innostavaa ja ”maanläheistä”, siksi niitä on ollut helppo soveltaa omassa työssä. Kurssillamme ole opiskelijoita hyvin erilaisista taustoista, ja oli kiva huomata, miten jokainen mielellään jakoi omaa osaamistaan ryhmän muille jäsenille.

Mikä oli mielenkiintoisinta/parasta opiskelussa?

Tapahtumatuottajan kurssilla kiteytyi loistavasti koko tapahtumajärjestämisen elinkaari. Kokonaiskuvan hahmottamisesta ja koko prosessin ymmärtämisestä on suuri apu käytännön työssä.

Oli myös hyvin avartavaa huomata, miten laaja tapahtuma-ala oikeastaan onkaan. Alalla toimii lukemattomia määriä eri alan ammattilaisia. Yhteistyö ja hyvät verkostot ovat avainasemassa tapahtumatuottajan ammatissa.

Miten hyödyit koulutuksesta?

Sain koulutuksesta paljon konkreettisia oppeja, joita voin soveltaa käytännön työssäni. Toiveeni on työllistyä tulevaisuudessa tapahtuma-alan yritykseen tapahtumatuottajaksi. Kurssi antoi tähän hyvät eväät ja uutta puhtia työnhakuun.

Katja Mylläri

Tutustu AJK:n tapahtumatuotannon koulutusvaihtoehtoihin:

Tapahtumatuottajan koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, tapahtumatuottaja