Miten stailaus voi nopeuttaa myyntiä?

Stailaus on visuaalinen työkalu, joka voi parhaimmillaan olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksen tekemisessä. Se luo katsojassa ensivaikutelman, herättää tunteita sekä ohjaa katsetta tilan tai tuotteen parhaisiin puoliin. Olipa kyse sitten asunnon myyntistailauksesta tai tuotekuvastailauksesta, hyvin toteutettuna se voi nopeuttaa ja lisätä myyntiä.

Ensivaikutelma on ratkaiseva

Ostopäätöksiä tehdään yhä nopeammin ja useissa eri kanavissa. Ostajan huomion herättäminen ja hyvän ensivaikutelman luominen on yhä tärkeämpää kun pyritään kiinnittämään kuluttajan huomio. Hyvin stailattu tila, kuva tai esillepano herättää mielenkiinnon ja luo luottamusta.

Voisitko kuvitella innostuvasi asuntomyynti-ilmoituksesta, jonka kuvat ovat heikkolaatuisia – tai klikkaavasi tuotteen ostoskoriin, jos sen tuotekuva on tylsä ja puutteellinen? Todennäköisesti näissä tapauksissa kiinnostus lopahtaisi nopeasti. Usein kuluttajat arvostavatkin panostusta myynti-ilmoituksiin ja tuotteiden realistiseen kuvaukseen.

Hyvä stailaus korostaa tilan ja tuotteen vahvuuksia

Ammattimainen stailaus ohjaa huomion sinne, missä tila tai tuote on parhaimmillaan. Pienetkin muutokset, kuten värien ja valaistuksen säätäminen, kalusteiden sijoittelu, pienesineet tai kuvakulma voivat muuttaa tunnelmaa merkittävästi. Hyvä stailaus ei luo valheellista mielikuvaa tai peitä virheitä vaan tuo tilan tai tuotteen koko potentiaalin esille.

Tämä kaikki saattaa kuulostaa helpolta, mutta todellisuudessa vaatii silmää, harjoittelua, kokeilua ja osaamista, jotta stailausprosessista saa sujuvan ja lopputuloksesta ammattimaisen.

Hyvin toteutettu stailaus lisää sitoutumista

Ostaminen on usein tunnepohjaista, ja hyvä stailaus auttaa luomaan tarinaa, johon on helppo samaistua. Kun asunnossa tai kaupallisessa tilassa syntyy tunne “täällä voisin asua” tai “tämä on kuin minulle tehty” ollaan jo lähellä ostopäätöstä.

Kauniisti ja loogisesti toteutettu stailaus saa potentiaalisen ostajan tutkimaan yksityiskohtia tarkemmin ja näkemään stailauskohteen mahdollisuuksia. Mitä pidempään potentiaalinen ostaja viettää stailatun kohteen parissa sitä vahvempi side hänellä siihen syntyy, jolloin myös ostopäätöksen kynnys madaltuu.

Stailaus luo kilpailuetua ja erottuvuutta

Kilpailu ostajien huomiosta on kovaa. Tylsä, sekava tai lattea kokonaisuus ei kiinnitä huomiota, eikä saa aikaan positiivista tunnereaktiota. Stailaus voi olla se tekijä, joka saa tuotteen, asuntomyynti-ilmoituksen tai myymälän jäämään kuluttajan mieleen ja houkuttelemaan hänet tutustumaan siihen tarkemmin.

Stailaus ei ole pelkkä esteettinen lisä. Se on myyntiä tukeva investointi, joka voi vaikuttaa lopulliseen ostopäätökseen. Hyvä stailaus luo kilpailuetua ja auttaa erottautumaan muista!

Haluaisitko opiskella stailaamista?

Stailaajan työhön voi kouluttautua, vaikka varsinaisia visuaalisen alan opintoja ei olisikaan takana. Vahva kiinnostus tuotteisiin, asetelmiin, luoviin suunnitelmiin ja konkreettisiin toteutuksiin on hyvä lähtökohta. Sisustusalalla työskentelevälle suunnittelijalle, myyjälle tai visualistille, stailaajan koulutus avaa mahdollisesti uusia ovia työmaailmassa.

Kiinnostuitko? Hae stailaajan koulutukseen!

Vastuukouluttajana Riina Ahtola

Riina on ammattistailaaja, sisustustoimittaja, sisustussuunnittelija ja Remppa vai muutto Suomi -ohjelman sisustustuottaja ja stailaaja. Riinan esikoiskirja Idylli – Maaseutukoteja ilmestyi syksyllä. Riina on opettanut asunnon myyntistailausta ja kaupallista stailausta jo useamman vuoden ajan.

Vieritä ylös