Visualistiksi Lontooseen

Liisa suoritti AJK:ssa visualistin tutkinnon, jonka jälkeen hän pääsi Lontoon Habitat myymälään Visual Team Leaderiksi.

Muistan kun alle kouluikäisenä järjestin salaa kauppojen hyllyjä, kun äiti shoppaili ja haaveilin näyteikkunoiden rakentamisesta. Äiti kertoi, että se on somistajan työtä, eli ihan pienenä jo halusin visualistiksi, mutta unohdin sen melkein kahdeksikymmeneksi vuodeksi.

Luokiosta lähdin Lontooseen opiskelemaan kuvataidetta ja muotoilua, mutta valmistuttuani sieltä, huomasin, ettei se ollutkaan se, mitä halusin tehdä. Kävin TE-toimistolla urapsykologilla ja yhtäkkiä muistin, että visualistiksi olisinkin halunnut. Olin tuolloin vaateliikkeessä töissä, joten pääsin siellä tekemään myös visuaalisen markkinoinnin töitä. Ajattelin, että on pakko hakeutua alalle oikein kunnolla. Urapsykologi antoi linkin AJK-Jatkokoulutuksen sivuille ja hain sinne heti.

Aikaisempaa visuaalisen markkinoinnin kokemusta minulla oli vain sen verran, mitä olin vaateliikkeessä saanut. Koska se oli pieni liike, meillä ei ollut varsinaista visualistia, joten pääsin harjoittelemaan kaikenlaista.

Nautin opiskelusta AJK:ssa todella paljon. Opiskelumuoto sopi minulle hyvin. Olin osa-aikatyössä ja koulua oli vain kaksi päivää kuussa, joten siinä oli kivasti aikaa tehdä tehtäviä ja lukea alan kirjallisuutta. Olin siihen aikaan huonekaluliikkeessä töissä, joten pystyin harjoittamaan oppimiani asioita heti. Sain myös kerättyä paljon materiaalia portfoliooni.

Parasta koulutuksessa oli varmasti se, että opettajat olivat alalla töissä, joten heillä oli oikeaa kokemusta visualistin työstä. Heiltä sai kuulla kaikenlaisia tarinoita ja vinkkejä. Koulu oli myös mainio paikka luoda kontakteja koulun sisällä ja työharjoittelujen kautta.

Koulutus antoi minulle valmiudet hakea töihin alalle itsevarmana. Uskalsin pyrkiä eteenpäin.
Valmistuttuani irtisanoin itseni töistä ja muutin takaisin Lontooseen. Kerroin silloin muutamalle kaverilleni, että aion mennä Habitatille töihin. En itsekään uskonut, että niin kävisi. Hain muutamia työpaikkoja ja kolmen kuukauden päästä näin ilmoituksen, jossa Habitat etsi Visual Team Leaderiä heidän flagship liikkeeseensä. Ajattelin ensiksi, että ”kehtaisiko hakea?” Hain kuitenkin, ja ihmetyksekseni sain roolin. Nyt ajattelen, että onneksi en saanut muita töitä!

Liisa Hyyrynen

Tutustu AJK:n visuaalisen markkinoinnin koulutusvaihtoehtoihin:

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti