Usein kysyttyä

CAREERIAN TUNNUKSET

Mihin Careerian tunnuksia tarvitaan?

Kaikki opiskeluun ja koulutukseen liittyvät tapahtumaa täällä Tuottolassa. Careerian tunnuksia tarvitsette mm. siihen, kun allekirjoitatte sähköisesti HOKS:n (Wilma), tarvitsette arviointilomakkeita (Moodle) ja luotte tutkinnon arviointiaineiston (ePortfolio).

Mitä teen, jos minulla ei ole tunnusta, tunnukseni ei toimi tai olen unohtanut salasanan?

Tarkista, onko tunnus mennyt roska- tai mainospostilaatikkoon. Tunnuksesi on muotoa etunimi.sukunimi@student.careeria.fi

Jos tunnuksissa ilmenee ongelmia, laita viestiä osoitteeseen moodletuki@careeria.fi

Jos olet unohtaut salasanan, pääset tilaamaan uuden täältä: https://passu.iukky.fi/userhelp/Form.aspx?s=CI3g0_WFLUmvLw7KNTKw8g

ARVIOINTIAINEISTO

Koska näytöt ja eportfolio pitää olla valmiina?

Tutkinnon ensimmäisen osan (liiketoiminnan tehtävissä toimiminen) arviointitilaisuus pidetään 14.-15.2.2022. Tutkinnon osan arviointiaineisto (arviointilomake + eportfolio) tähän on oltava valmis kaksi viikkoa aiemmin eli 31.1.2022. Arviointiaineisto pitää lähettää esiluettavaksi Iris Heikkoselle 17.1. mennessä, mutta tällöin aineisto saa olla vielä keskeneräinen.

Arviointiaineisto pitää siis olla valmis aina kaksi viikkoa ennen arviointitilaisuutta:

Tutkinnon toisen osan arviointitilaisuus on 1.-2.6.2022 (Markkinointiviestinnän toimeksianto tai Myynnin ja asiakaspalvelun suunnittelu ja toteuttaminen) ja kolmannen osan (Tapahtumatuotanto) lokakuussa 2022.

Miten aineiston lähetys/jakaminen tapahtuu?

Lähetä ePortfoliosi linkki sähköpostitse ensin Irikselle esiluettavaksi (iris.heikkonen@ajk-jatkokoulutus.fi) ja myöhemmin valmis aineisto Lotta Oljemarkille ja työpaikka-arvioijallesi. Jos arviointitilaisuuteen tulee joku muu kuin kirjallisen arvioinnin laatinut, niin lähetä aineisto myös hänelle. Ohje jakamiseen tulossa!

Voinko käyttää arviointoaineistossani/ePortfoliossani vanhoja tapahtumia/markkinointiprojekteja, joita olen suunnittellut ja tehnyt?

Osittain voit käyttää myös vanhoja (esim. muutaman vuoden sisällä tehtyjä), etenkin nyt “korona-aikana”. Koko arviointiaineisto ei kuitenkaan voi muodostua pelkistä menneistä asioista.

Miten osoitan osaamiseni, jos en pääse työssäni tekemään jotain tutkinnon arvioinnin kriteeriä?

Jotkut kohdat voi osoittaa siten, että osoitat ymmärtäväsi, mitä kriteeri tarkoittaa työelämässä ja miten ”tekisit” tämän, jos pääsisit tekemään sitä oikeissa tehtävissä. Koko tutkintoa ei voi kuitenkaan tehdä näin, mutta muutamia kohtia voi korvata tällä tavoin.

Esimerkiksi:

– Jos et pääse tekemään somea työssäsi, niin kerro miten tekisit somea (voit ottaa esim. kuvakaappauksia)

– Jos et pääse työssä tekemään markkinoinnin automaatiota, niin kerro miten se toimii (esim. Google-mainonta).

– Tapahtumaturvallisuus: jos et ole itse vastuussa/et itse hoida tätä, niin osoita, että teoriassa ymmärrät, mistä on kyse/mitä pitää huomioida.

Voiko AJK:hon tehtyä tapahtumasuunnitelmaa käyttää arviointiaineistossa?

Jos on ns. aito tapahtuma, niin voit hyödyntää. Voit esim. kopioida sieltä asioita ePortfolioon, tarvittaessa täydentää/lisätä tietoja ja laittaa suunnitelman liitteeksi.

ARVIOINTITILAISUUS JA ARVIOINTI

Mitä arviointitilaisuudessa tapahtuu ja miten opiskelija voi valmistautua siihen?

Valmistaudu ennalta niin, että kerrot omasta työstäsi ja tutkinnon osasta/osista. Tukenasi voi olla esim. lyhyt PowerPoint tai vastaava esitys. Arviointitilaisuudessa käydään tutkinnonosittain keskustelua ja lopuksi kysytään arvioijilta, onko tutkinnon osa hyväksytty. Careerian arvioija voi esittää kysymyksiä esim. mahdollisiin täydennyspyyntöihin. Tilaisuus on keskusteleva.

Miten arvioija voi valmistautua arvioinnin laatimiseen ja arviointitilaisuuteen?

Careerian sivuilta (careeria.fi) löytyy ohjeita arviointiin. Myös arvioijakoulutusta on tarvittaessa tarjolla. ohjaan.fi -sivusto kertoo arvioinnista. Sivuston tieto voi olla hyödyllistä arvioijalle, varsinkin jos ei ole aiempaa kokemusta arvioinnista.

Työelämän arvioijan pitää tutustua ennalta aineistoon. Jos hän on kirjoittanut kirjallisen arvioinnin ainoastaan yhdestä tutkinnon osasta, hänen pitää ennen arviointitilaisuutta tutustua kaikkien tutkinnon osien ePortfolioon ja niistä annettuihin arviointilausuntoihin.

Täytyykö Careerian arvioijan nähdä työelämän arvioijan lausunto ennen itse arviointitilaisuutta?

Kyllä. Työelämän arviointilomakkeet pitää olla kaksi viikkoa ennen arviointitilaisuutta valmiina. Työelämän arvio voi perustua aitoon työntekoon, arvioinnin voi kirjoittaa – ainakin osin ilman ainestoakin.

Entä jos työelämän arvioija ei pääse arviointitilaisuuteen?

Ensisijaisesti on opiskelijan vastuulla hankkia arvioija. Hätätapauksessa AJK hankkii sinulle arvioijan arviointitilaisuuteen. Laita tässä tapauksessa sähköpostia asiasta: iris.heikkonen@ajk-jatkokoulutus.fi