Pandemian tuolla puolen – millaisia ovat tulevaisuuden tapahtumat?

Moni varmaankin miettii, saivatko tapahtumatkin tartunnan ja kuihtuivat epidemiakevään myötä pois. Hätä ei ole kuitenkaan tämän näköinen. Ihmisten välisiä kohtaamisia on ollut kymmeniä tuhansia vuosia ja tulee aina olemaan. Muotoaan ne ovat toki muuttaneet, ja muutos on uusi kuten aina ennenkin. Jo tänä keväänä on järjestetty online-tapahtumia, joissa ihmiset voivat olla turvallisesti läsnä. Online-tapahtumat tulevat varmasti lisääntymään myös jatkossa. Niiden onnistuminen tulee riippumaan siitä, kuinka hyvin tapahtuman tavoite ja tarkoitus on kirkastettu. Online-tapahtumilla on varmasti paljon annettavaa tapahtuma-alalle tulevaisuudessa, sillä se tarjoaa paljon mahdollisuuksia saada osallistuja aktiiviseksi osaksi tapahtumakokonaisuutta.

Teknologian hyödyntämisestä on tullut itsestäänselvyys

Myös erilaisten sovellusten ja aplikaatioiden käyttö lisääntyy paitsi ennen ja jälkeen tapahtuman, niin myös itse aidossa tapahtuman aikana tapahtuvassa kohtaamisessa. Tätä muutosta selkeästi ruokkii myös se, että pandemian aikana teknologia ja erilaiset digitaaliset työkalut ovat tulleet väkisinkin osaksi meidän kaikkien arkea, ja olemme oppineet käyttämään niitä. Digiloikasta onkin ollut kuluneen kevään aikana valtaisa digikolmiloikka. Tulevaisuuden tapahtumissa uskalletaan hyvien kokemusten myötä alkaa hyödyntää lisättyä ja autettua todellisuutta, avattaria sekä hologrammeja. Uskon, että myös robotiikka tulee saamaan vahvan jalansijan tapahtumissa.

Hybridi-tapahtumasta  muodostuu lähitulevaisuudessa yksi yleisimmistä tapahtumamuodoista. Sen hyötyjä ovat mm. selvät säästöt matkakustannuksissa sekä toisaalta se, että paikallisesti voidaan kohdata myös face-to-face.

Turvallisuus tulee huomioida entistä tarkemmin

Pandemia vaikuttaa myös tervehtimistapoihin, ja enää ei kätellä tai halailla vanhaan malliin ovensuussa. Silloin kun kohdataan fyysisesti, tapahtumatilojen väljyyteen tullaan kiinnittämään enemmän huomiota. Puistot, pihat ja kentät tulevat yhä suositummiksi tapahtumapaikoiksi, koska väljyys ja ulkoilma tuntuu ihmisistä turvallisemmalta kuin ahtaat sisätilat.

Toki myös käsien pesu ja kaikki hygienian huomiointi ovat piirtäneet omat puhtaat jälkensä fyysisiin tapahtumiin. Käsidesiä tulee olemaan varmasti tarjolla tulevaisuuden tapahtumissa, ja tähän seikkaan tulevat tapahtumakävijät myös kiinnittämään huomiota.

Tuleeko fyysisestä tapahtumasta harvinainen herkku?

Juhlatilaisuus tapahtumana on sellainen, jota ei hevin korvata digitaalisesti. Vai miltä sinun mielestäsi kuulostaisi digihäät, jossa vieraat osallistuisivat juhlaan etäyhteyden kautta? Joten Kauan eläköön syntymäpäivät sekä vuosijuhlat. Mikäpä ettei myös nimipäivien viettoperinne voisi syntyä taas uudelleen.

Elävän musiikin kaipuu on varmasti ollut monella tämän kevään aikana kova ja sen hyödyntäminen ja merkitys tapahtumissa tulee kasvamaan. Aavistelen, että alkuvaiheessa virittyy uudenlainen tanssahtelumuoto. Ei niinkään kaikki liki ja lähekkäin postimerkin kokoisella siihen osoitetulla pläntillä, vaan rytmejä tapaillaan jo tupaan astuessa, etäällä itsekseen ja pienryhmässä, turvavälit huomioiden. Kaivatuista fyysisistä tapahtumista otetaan kaikki ilo ja hupi irti ja niiden järjestämisessä revitellään oikein tosissaan, aidosti kohdaten. Näihin tapahtumiin myös osallistutaan ja olisiko niin, että no show ei ole enää yksi suuri tapahtumajärjestäjän huoli.

Vastuullisuus on ja pysyy, eikä siitä enää edes keskustella. Keskustelu on siirtynyt aivan muihin asioihin tapahtumatuottajan elämässä. Uutta osaamista, ajattelua ja suunnittelutaitoa tarvitaan enemmän kuin koskaan tapahtumatuottajan työssä.

Helena Wallo, yrittäjä, tapahtumatohtori, vastuuopettaja

Tutustu AJK:n tapahtumatuotannon koulutusvaihtoehtoihin:

Tapahtumatuottajan koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, tapahtumatuottaja