Unelma tapahtumatuottajan urasta ja yrittäjyydestä toteutui

Olen Saga Oesch, 25-vuotias nuori yrittäjä. Olen kotoisin Helsingistä, mutta muutin juuri avopuolisoni kanssa Vantaalle vanhaan rintamamiestaloon, joten remonttireiskana olen viettänyt yrittäjän “lomaa”. Perustin yritykseni Tmi Saga Enni Maria AJK:n tapahtumatuottajan tutkintokoulutuksessa opiskellesani ja käytän koulutuksesta saamiani oppeja pohjana yritykseni rakentamiselle. Odotan innolla ja jännällä tulevaa!

Vuonna 2019 hyppäsin mukaan tapahtuma-alalle ja yrittäjyyteen kaikkia isin ja äidin neuvoja vastaan. Kuka muka haluaa kausi- ja keikkaluontoisen työn, jossa koskaan ei ole varmuutta tulevasta? Hah! Ensinnäkin he ihan itse aikoinaan ja toisekseen MINÄ! (ja ehkä myös jonain päivänä SINÄ vinkvink!)

Kaikki alkoi Suomen laajuiselta kiertueelta, jossa tein myyntiä ja on-site avustamista. Sain kiertueen aikana tuntea olevani oikeassa paikassa sekä tutustua upeisiin ihmisiin!

Heidän kauttaan sain maistaa ison tuotannon meininkiä myös seuraavaa kiertueen kohdalla, kun sain rakentaa valtakunnan laajuista kiertuetta upean tuottajan rinnalla. Valitettavasti tuo kiertue alkoi ja päättyi koronapandemiaan maaliskuussa 2020, enkä saanut nähdä ensimmäisen oman työni tulosta konkreettisena.

Kuin kapulalla päähän lyötynä, itkien luovuin unelmasta ja kaikista niistä haaveista, jotka vihdoin olivat viemässä elämääni eteenpäin. Päätin kuitenkin hetken päästä jatkaa kohti unelmaani yrittäjyydestä ja tapahtuma-alasta ja löysin AJK-Jatkokoulutuksen koulutusohjelman, joka tukisi tätä kaikkea. Alun perin perustin yritykseni suoraan pöytälaatikkoon ja vasta, kun kevät 2021 koitti, kaivoin sen laatikosta ja lähdin täydellä höyryllä eteenpäin!

Hakeudun koulutukseen, jotta saisin arvokasta kokemusta, osaamista ja verkostoja aloittaa ja kehittää yritykseni liiketoimintaa huippuunsa. Kaikki lisäkokemus ja uudet lähestymis-/toimintatavat tapahtuman kokonaisvaltaisesta suunnittelusta ja toteutuksesta uusien näkökulmien kautta toi liiketoimintaan ja omaan tekemiseeni paljon lisäarvoa. Koulutus kehitti minua tekijänä ja suuntasi yritystäni kohti sen täyttä potentiaalia. Voitin myös vihdoin huijarisyndroomani upeiden kouluttajien ja ihanien kurssitovereiden avulla!

Koulutuksen aikana sain oppia lukuisilta mielenkiintoisilta luennoitsijoilta alan yrityksistä, kontakteista, käytännöistä ja säännöistä. Valitettavasti koronan takia jouduin opiskelemaan etänä. Aluksi tämä hieman harmitti ja migreenit vaikeuttivat opiskelua ruudun ääressä, mutta oikealla asenteella ja työpisteellä koin etäopiskelun loppupeleissä erittäin mielekkääksi!

Kurssit, jotka jäivät päällimmäisenä mieleeni olivat Laura Johanssonin markkinointiviestinnän 4-osainen koulutus, jossa pääsi käytännön tasolla kokeilemaan ja oppimaan. Joka luennolla sain intoa puhkuen juoksennella ympäriinsä kuvaamassa ja ihmettelemässä uudelta näkökulmalta markkinointia. Toinen kurssi oli SketchUp -kurssi, jonka käytännönläheinen ja rauhallinen ote sai minut innostumaan ja Sims -pelin veteraanina kliksuttelin menemään oikein muhkean messuosaston ihan vain huvikseni ja nautin suuresti, kun sain nähdä oman visuaalisen idean mallinnuksena!

Nyt odottelen, että kenttä aukeaa ja pääsee tekemään oikein urakalla alan töitä tällä uudella työkalupakilla, jonka sain koulutuksen aikana rakentaa. Vinkkinä aloittaville tai koulutusta harkitseville sanoisin, että ole läsnä, anna itsestäsi rohkeasti aito kuva (koskaan ei tiedä, miten arvokas joku kontakti voi olla) ja hyödynnä jokaista muistiinpanoa ja kysymystä omaan työhösi tai yritykseesi! Kopioi ja muokkaa omaksi, kirjoita ja rakenna uutta. Ole luova!

Aurinkoisin @terveisin_tapahtumatuottaja (IG) @tmiSagaEnniMaria (FB)

Tutustu AJK:n tapahtumatuotannon koulutusvaihtoehtoihin:

Tapahtumatuottajan koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, tapahtumatuottaja