Opintopolku visualistiksi

Nimeni on Hanne, olen 44-vuotias porilainen kolmen lapsen äiti ja yrittäjän vaimo.

Koulutukseltani olen ylioppilas ja lisäksi luin oppisopimuksella markkinointimerkonomiksi. Olen työskennellyt jatkuvasti lukiosta valmistumisen jälkeen, poikkeuksena äitiyslomat. Olin ensin vaateliikkeessä pari vuotta, missä tein somistajan töitä myyjän työn ohella. Sitten pääsin optikkoliikkeeseen myyjäksi. Toimin myös myymälänhoitajana ja lopulta myymäläpäällikkönä kolmessa eri liikkeessä. Työtahti ja tuntimäärät alkoivat vaatia veronsa ja jäin pois töistä syksyllä 2017 oltuani optisella alalla melkein 20 vuotta.

Monipuolista myyntityötä vaatemyymälässä

Viime vuonna huomasin, että H&M hakee osa-aikaista myyjää kesäksi. Päätin hakea paikkaa ja onnekseni sain sen. Olen pitänyt valtavasti työskentelystä H&M:lla. Olen oppinut paljon ja työ on todella monipuolista. Olen löytänyt itsevarmuutta ja innokkuutta tehdä työtä visuaalisen markkinoinnin parissa. Olen aina tykännyt somistaa myymälää, pidän asiakaspalvelusta, vaatteista ja markkinoinnista ja pyrin tarkastelemaan asioita aina asiakaslähtöisesti. H&M:ssa pääsen toteuttamaan näitä kaikkia.

Kiinnostus visualistin ammattiin heräsi sattumalta

Miten sitten päädyin AJK:lle opiskelemaan visualistiksi? Luin viime kesänä eräänä sunnuntaina paikallislehden liitettä, jossa oli artikkeli naisesta, joka oli kouluttautunut visualistiksi. Aloin selvittämään, että mitäs kaikkea se oikeastaan tarkoittaakaan. Työnkuvan monipuolisuus kuulosti todella mielenkiintoiselta, ja kun etsin tietoa lisää, törmäsin AJK:n visualistin koulutukseen. Koulutuksen sisältö vaikutti varsin mielenkiintoiselta, ja hetken asiaa mietittyäni, päätin hakea visualistin koulutukseen. Onnekseni pääsin sisään visualistin koulutukseen ja aloitin opinnot syksyllä 2021.

Mielenkiintoiset ja innostavat visualistin opinnot

En ole koskaan pitänyt itseäni opiskelijana, vaan enemminkin tekijänä. Kun ala on oikea, näyttää myös opiskelu kiinnostavan. Osallistuin innokkaasti kaikkiin opintopäiviin. Päivät kuluivat kuin siivillä, ja kaikki opetus oli todella mielenkiintoista. Toivoin, että jokaisesta päivästä olisi annettu kotitehtäviä ja odotin malttamattomana aina kouluttajien palautteita. Opettajat olivat innostuneita, innostavia ja kannustavia. Heiltä sai paljon ajatuksia ja ideoita. Kirjoitin kynä sauhuten joka kerta muistiinpanoja opetuksesta.

Opiskelijakaverit muodostivat hyvän vertaistuen

Onneksi opiskelu onnistui myös etänä, sillä matka Porista Helsinkiin kestää jonkin aikaa. Lisäksi koronan tuomat rajoitukset vaikuttivat paikan päällä osallistumiseen. Sairastin koronan joulu-tammikuussa mutta se ei onneksi vaikuttanut opiskeluuni. Etäkoulu toimi kohdallani hyvin, netti pelasi ja pystyin hyvin seuraamaan opetusta.

Tietenkin paikallaolopäivät olivat parhaita, koska olimme paremmin vuorovaikutuksessa sekä opettajan että muiden opiskelijoiden kanssa. Aina kun on tullut kysyttävää AJK:lta, olen saanut vastauksen ja erityisen hyvä vertaistuki on ollut opiskelijakavereiden kanssa perustettu Visu21s whatsapp-ryhmä. Meitä oli sekalainen sakki, erilaisilla taustoilla sekä elämäntilanteilla, mutta onnistuimme muodostamaan hauskan ja rennon porukan.

Visualistin koulutus opetti valtavasti uutta ja toi luottamusta omaan osaamiseen

Visualistin koulutus on auttanut ja kehittänyt minua nykyisessä työssäni hahmottamaan kokonaisuuksia ja tukenut ajatuksiani tulevaisuudesta. Olen saanut koulutuksesta itsevarmuutta ja luottamusta omaan osaamiseeni. Opin valtavasti uusia asioita ja sain hyviä käytännöllisiä vinkkejä ja työkaluja. Olen niin iloinen, että suoritin visualistin koulutuksen. Toiveissa on tulevaisuudessa käydä esimerkiksi pukeutumiseen liittyvä koulutus ja yrittäjyyskurssi. Ne molemmat tukisivat hyvin nykyistä työtäni, ammattiosaamistani ja avaisivat lisää muitakin ovia. Olen innoissani!

Vinkit tuleville visualistiopiskelijoille

Vinkkinä tuleville visualistiopiskelijoille: Kannustan olemaan aktiivinen ja osallistumaan tunneilla, saatte paljon enemmän irti, kun olette vuorovaikutuksessa opettajien ja kanssaopiskelijoiden kanssa. Suosittelen kirjoittamaan muistiinpanoja, tunneilla tulee paljon asiaa ja kaikkea ei saa irti lukemalla pelkästään opetusdioja. Kannattaa perustaa whatsapp-ryhmä opiskelijaporukan kanssa, vertaistuki on parasta. Ja lisäksi: pitäkää hauskaa ja nauttikaa!

-Hanne Välimäki @ihannevisualisti

Tutustu visualistin koulutuksiimme: