Kokemuksia visualisti-opinnoista

Heidi Uutelalla on pitkä kokemus kaupan alalta. Viime vuonna hän lähti AJK-Jatkokoulutukseen opiskelemaan visuaalista markkinointia ja keväällä 2022 Heidi valmistui visualistin tutkintokoulutuksesta. Lue alta Heidin haastattelu ja hänen kokemuksensa visualistin tutkintokoulutuksesta.

Kuka olet?

Olen Heidi Uutela ja asustelen perheeni kanssa Turussa. Perheeseeni kuuluu mies, kolme lasta ja pieni Mittelspitz-rotuinen koira. Työskentelen K-Market Kivikartiossa myymälävastaavana. Vuosia kaupan alalla on kertynyt yhteensä 21, josta noin 17 vuotta työskentelin Turun Stockmannilla eri tehtävissä.

Miksi hait opiskelemaan visualistin tutkintokoulutusta AJK-Jatkokoulutukseen?

Työnantajani suositteli koulutusta, jotta saan lisää ideoita ja ammattitaitoa työhöni. Itse pidän hyvin tärkeänä kaupan visuaalisuutta ja lähdin innolla opiskelemaan uutta.

Oliko sinulla koulutukseen tullessa aikaisempaa kokemusta alalta?

Visuaalisuus on myynnin kannalta erittäin tärkeää kaupassa ja olen päässyt toteuttamaan monenlaisia esillepanoja ja muutoksia vuosien varrella. Kokemusta oli siis jo ennestään jonkin verran.

Minkälaista opiskelu visualistin tutkintokoulutuksessa oli?

Opiskelu oli mielenkiintoista, antoisaa ja välillä myös haastavaa. Koulutuksen sisältö oli monipuolinen ja koen oppineeni paljon uutta.

Mikä opiskelussa oli parasta?

Mielenkiintoisinta oli kuulla opettajien tarinoita omasta historiasta, kuin myös opiskelukavereiden sekä kaikki se oppi mitä tunneilta sain.

Entä mikä visualistin opinnoissa oli haastavinta?

Haastavinta oli työn, perheen ja opiskelun yhdistäminen vallitsevan koronapandemian aikana. Töissä on ollut todella kiireinen vuosi ja välillä on ollut haasteita keskittyä myös opiskeluun, mutta mahtavien tukijoukkojen vuoksi selvisin oikein hyvin.

Miten koet hyötyneesi visualistin koulutuksesta?

Koulutuksesta on varmasti tulevaisuudessa hyötyä. Sain paljon ideoita ja oppeja käytäntöön viemiseksi.

Mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmasi?

Aloitan K-Market Delissä kesäkuussa työt ja pääsen siellä hyödyntämään visuaalista silmääni ainakin hedelmä- ja vihannesosaston parissa. Luultavasti pysyn kaupan alalla myös tulevaisuudessa.

Mitä haluaisit sanoa visualistin koulutusta suunnitteleville tai opiskelun jo aloittaneille?

Visualistin koulutus on monipuolinen ja avaa ovia todella moniin aloihin. Kannattaa tehdä itselle opiskelua varten tarkka suunnitelma siitä, mitkä ajat on pyhitetty opintoihin, mitkä töihin ja kotiin. Tämä helpottaa paljon suoriutumista.

Tutustu AJK:n visuaalisen markkinoinnin koulutusvaihtoehtoihin:

Visualistin koulutus

Liiketoiminnan ammattitutkinto, visualisti